🎥 Eesti keeles
|
⏰ Kogukestvus 31 minutit
Teine väga levinud makseviis on kaardimaksed. Eelkõige siis Visa ja Mastercard maksed, ehkki maailmas on loomulikult ka teisi kaarte olemas, American Express näiteks, mis aga Baltikumis praktilist kasutust ei leia ja ei ole siinkohal oluline.
Eestis on pangamaksed domineerivad ja kaardimaksete osakaal on alla 25% sõltuvalt natuke tegevusvaldkonnast ja e-poe spetsiifikast. Paljudel juhtudel jääb see isegi alla kümne protsendi, kuid mõnel spetsiifilisel juhul võib olla vähesel määral kõrgem. See viitab sellele, et äri saab teha ka ilma kaardimakseta, mis on väga erinev olukorrast füüsilises kaubanduses, kus me oleme harjunud, et kaardimakseta on väga raske üldse ette kujutada poe toimimist.
Tänasel päeval alustava e-poe puhul nii mõnigi kaupmees mõtleb, et kaardimaksete puhul võivad olla erinõudmised ning protsess võib olla natuke keerukam ja võib olla ei pea tingimata kohe esimesel päeval kaardimaksete võimalus olemas olema. Siiski ei maksa kaardimakseid ka maha kanda, sest nad võivad aidata e-poe käivet tõsta. Seega kui tegevus juba toimib, tasub kaardimaksete võimalust kindlasti kaaluda.
Miks kaardimaksed käivet aitavad tõsta? Üks põhjus on see, et on hulk tarbijaid, kellel on olemas krediitkaardid koos krediidilimiidiga, mida nad saavad siis vajadusel kasutada. Seega kui on tegemist suurema ostuga ja tarbijal ei ole hetkel kohe sellist summat kontol või ta ei taha kõike enda kontolt ära kulutada, siis saab ta kasutada krediitkaardi limiiti.
Mõned tarbijad on ka väga huvitatud oma kaardiga seotud ostukindlustuse kasutamisest või siis punktide kogumisest. Me räägime jällegi väiksemast sihtrühmast ja see ei ole enamus tarbijaid, aga nad võivad olla üsna ostujõulised tarbijad, nii et tasub kaardimaksete võimaldamist kaaluda.
Samamoodi toimib paremini ka ettevõtetele müük, sest kuigi osakonnajuhatajatel või projektijuhtidel ei pruugi olla ligipääsu ettevõtte pangakontole, siis neil võib olla olemas ettevõtte pangakaart just sihtotstarbeliste kulutuste tegemiseks ja läbi selle nad saavad tegelikult siis ka ostusid teha.
Kaardimaksete kõige suurem pluss arusaadavalt on see, et tegemist on rahvusvahelise, võib öelda globaalse lahendusega, ehkki loomulikult Hiinas on omad süsteemid. Me leiame maailmas neid nurki, kus kaardimaksetega ei saa kõiki asju ära lahendada, aga kui üldse on olemas mingisugune universaalne makseviis, mis võiks üle riigipiiride aidata äri teha, siis tänasel hetkel on selleks kaardimaksed.
Teine tugevus on see, et kaardimaksetega on võimalik lahendada ka püsimaksete vajadust kui soov on makseid saada iga kuu või iga nädal. Ilmselt paljud meist on ise pannud oma kaardi andmeid erinevatele veebiteenustele külge ja siis lihtsalt maksed lähevad maha vastava perioodilisusega nagu on kokku lepitud. Samuti on võimalik teha lahendusi, et kui ettevõte soovib anda prooviperioodi, siis kaardi andmed sisestatakse enne ja raha hakatakse kaardilt võtma hiljem. Selliseid asju pangamaksetega ei õnnestu teha.
On aga ka miinuseid, millega tuleb arvestada. Kaardimaksed on omaette maailm ja e-kaubanduses veel eriti.
Esimeseks miinuseks on see, et hinnastamine on tihti keerukam ja ka kallim kui pangamaksetel. See keerukus tähendab seda, et kindlasti peaksid ettevõtted uurima oma teenusepakkujalt, kas erinevatel tehingutel on kõigil sama hind. See hind on tavaliselt protsent. Võib olla ka fikseeritud osa, aga tavaliselt on siiski protsent ja üldiselt kaarditehinguid ei ole võimalik piirata mingi maksimumiga.
Küsimuseks on, et kas kaardimaksetel on üks ja sama protsent, mis kehtib kõikidele tehingutele või see sõltub kasutatavast kaardist. Kui see sõltub kasutatavast kaardist, mis on samuti üsna levinud praktika turul, siis konkreetse tehingu reaalsed kulud võivad erineda kordades ja sellest oleks väga hea aru saada enne, kui ettevõte kaardimakseid aktiivselt kasutama hakkab.
Samuti tuleb arvestada, et kaarditehingute puhul on kaardiorganisatsioonid loonud süsteemi, mille eesmärk on tarbijat kaitsta ja sellega julgustada neid kaardiga maksma. See tähendab seda, et kui tarbija leiab, et ta ei ole saanud seda teenust, mida talle lubati või seda kaupa, mida talle lubati, või on tehtud tehinguid ilma tema heakskiiduta, siis tal on üsna lihtne oma panga kaudu see kaardimakse tagasi nõuda. Edasi on kaupmees see, kes peab tõestama, et tema on omalt poolt kõik õigesti teinud. Ja kui ta sellele tähelepanu ei pööra, siis võib ta ilma jääda nii rahast kui kaubast.
Samuti tuleb arvestada, et kui pankade vahel Eestis käivad meil maksed reaalajas, siis kaardimaksete kaudu on asjad natuke teistmoodi, sest need ei toimi veel sellises rütmis ja raha laekumine võib olla aeglasem. Samuti on võimalik, et näiteks sõltuvalt konkreetse äri riskitasemest võib pank seada mingeid täiendavaid nõudeid, et kas seda raha hoitakse siis kauem kinni või on olemas mingit tagatisdeposiit, eriti kui nad arvavad, et maksetega võib kaasneda oluline risk. Kõik need asjad tasub kaardimaksetega seoses endale selgeks teha.
Art annab Sulle väärt soovitused, kuidas valida enda e-pole õige ja jätkusuutlik makselahendus ning kuidas kõike seda hallata oskuslikult.
Pangamaksete puhul võib näha erinevaid nimesid sellele teenusele, olgu selleks siis pangalink, maksete algatamine, avatud pangandus või mõnel juhul ka ingliskeelse nimetusega “Open Banking”.
Vaata kursuse videotTeine väga levinud makseviis on kaardimaksed. Eelkõige siis Visa ja Mastercard maksed, ehkki maailmas on loomulikult ka teisi kaarte olemas, American Express näiteks, mis aga Baltikumis praktilist kasutust ei leia ja ei ole siinkohal oluline.
Vaata kursuse videotMaksa hiljem koondab neid erinevaid makselahendusi, kus tarbija saab täna kauba kätte, aga raha maksab mingisuguse perioodi peale hiljem. See võib olla järelmaks, mõned juhul nimetatakse seda “slice`iks”, tarbimislaenuks ja nii edasi.
Vaata kursuse videotMida Eesti turul tihtipeale küsitakse on Paypal, ka Apple Pay ja Google Pay, mis on erinevad e-rahakoti tüüpi maksemeetodid, mis lõpuks ikkagi on seotud pangakaartidega, aga nad loovad maksetele vahekihi.
Vaata kursuse videotPalju sõltub sellest, millisel turul ettevõte kavatseb äri teha ja mis makselahendusele peaks esmajoones tähelepanu pöörama. Alustades Eesti turust, siis pangamaksed on kõige levinum makseviis. Sellele peaks kindlasti mõtlema.
Vaata kursuse videotRaha on tore saada, aga kohe varakult tasub mõelda ka selle peale, et e-kaubanduses on tarbijatel õigus kaupu tagastada, neljateistkümne päeva jooksul ostust loobuda ja kuidas seda raha reaalselt siis neile tagasi kanda.
Vaata kursuse videotEelnevalt rääkisime sellest, et peaks mõtlema kõigepealt, mis turule ettevõte sihib ja milliseid makselahendusi on vaja. Kelle juurest seda lahendust võtta?
Vaata kursuse videotLõpetuseks mõned tüüpilised vead, millele tasub tähelepanu pöörata. Üldine filosoofia peaks olema maksete võimalikult lihtne ja sujuv toimimine, et tarbijal ei oleks liiga palju komistuskive võimalik valida, sest ega maksed ei too ettevõttele uusi tarbijaid. Kui maksed lihtsalt ei toimi ja ei ole sobivaid makseviise, siis jäävad mõned müügid tõenäoliselt tegemata.
Vaata kursuse videotKoos seisame selle eest, et Eesti e-kaubandus vastaks headele tavadele ja kõrgetele kvaliteedistandarditele. Tänu sellele oleme usaldusväärsed ja liikmelisus ütleb seda ka meie klientidele ning koostööpartneritele.
Muudame koos e-kaubanduse turvalisemaks. Meie “Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse ning tõstab müüja usaldusväärsust ja parandab mainet.
Meie teame mis e-kaubanduses toimub ja kuidas neid teadmisi äri kasvatamiseks kasutada. Liikmena saad nendele teadmistele ligipääsu läbi uuringute, turuülevaadete ja koolituste. Koos areneda ja kasvada on alati lihtsam!
Liidame sadu Eesti e-kauplejaid ning ettevõtteid, kelle jaoks on Eesti e-kaubanduse hea käekäik oluline.
E-kaubandus areneb kiiresti ja meie teame täpselt kuhu suunda valdkond liigub.