Soovitame Tasuta e-kaubanduse videokursus →
Eesti E-kaubanduse Liit koondab rohkem kui 500 usaldusväärset e-kauplejat ja suunanäitajat. Kasvatame e-kaubandust koos!
Euroopa Liidu üldise tooteohutuse määruse ((EL) 2023/988) peamine eesmärk on tagada tõhusam tarbijakaitse ja aus konkurents digitaalsetel turgudel. See saavutatakse uute e-kaubanduse reeglite kehtestamisega, käsitledes küsimusi, mis on seotud toote läbipaistvuse, reklaamimise praktika, andmekaitse ja tarbijaõigustega veebikeskkonnas. Määrust kohaldatakse alates 13. detsembrist 2024.
Üks määruse keskseid elemente on tarbijakaitse parendamine veebipoe ostudes.
Kontaktpunkt - Internetipõhiste kauplemiskohtade pakkujad määravad ühe kontaktpunti, mis võimaldab liikmesriikide turujärelevalveasutustega tooteohutuse küsimustes elektroonilisel teel otse suhelda.
Selgem ja täpsem tooteinfo - Veebimüüjad peavad tagama, et kõik tooted ja teenused on kirjeldatud täpselt ja üksikasjalikult.
Hindade läbipaistvus - Toote hind peab olema esitatud selgel viisil, sh lõpphind (maksud, saatmine ja muud lisatasud), eriti kampaaniate ja allahindluste puhul.
Tooteohutus ja „SafetyGate“. Internetipõhiste kauplemiskohtade pakkujad registreerivad end portaalis „Safety Gate“ ja märgivad selles portaalis teabe oma kontaktpunkti kohta.
Internetipõhiste kauplemiskohtade pakkujate ülesanded:
* Teevad turujärelevalveasutuste, kauplejate ja asjaomaste ettevõtjatega koostööd, et toetada meetmeid, mida võetakse nende teenuste abil internetis pakutavast või pakutud tootega kaasnevate riskide kõrvaldamiseks või kui see ei ole võimalik, siis leevendamiseks.
* Tagavad, et nad annavad tarbijatele asjakohast ja õigeaegset teavet.
* Teavitavad asjaomast ettevõtjat otsusest eemaldada ohtliku toote pakkumisele viitav sisu või blokeerida sellele juurdepääs.
* Teevad koostööd turujärelevalveasutuste ja asjakohaste ettevõtjatega eesmärgiga tagada toodete tulemuslik tagasinõudmine, sealhulgas toodete tagasinõudmise takistamisest hoidumine.
* Teavitavad viivitamata portaali „Safety Business Gateway“ kaudu nende liikmesriikide turujärelevalveasutusi, kus asjaomane toode on turul kättesaadavaks tehtud, ohtlikest toodetest, mida nende veebiliidestes pakuti.
* Teevad koostööd neile teatatud õnnetuste puhul.
* Teevad koostööd liidu ja liikmesriigi tasandi õiguskaitseasutuste, sealhulgas Euroopa Pettustevastase Ametiga (OLAF), vahetades korrapäraselt ja struktureeritult teavet selliste pakkumiste kohta, mille internetipõhiste kauplemiskohtade pakkujad on käesoleva artikli alusel kõrvaldanud.
* Võimaldavad turujärelevalveasutuste kasutatavatele veebipõhistele vahenditele juurdepääsu oma liidestele, et teha kindlaks ohtlikud tooted.
* Teevad koostööd, et võimaluse korral tuvastada ohtlike toodete tarneahel, vastates andmepäringutele, kui asjakohane teave ei ole avalikult kättesaadav.
* Kui internetipõhiste kauplemiskohtade pakkujad või internetimüüjad on loonud oma veebiliidesest andmete ekstraheerimisele (andmekoorimine) tehnilised takistused, võimaldavad nad siiski turujärelevalveasutuste põhjendatud nõudmisel selliste andmete ekstraheerimist üksnes tooteohutuse eesmärgil.
Ebaausate kauplemispraktikate keelamine
Määrus toob sisse ka sätted, mis keelavad ebaausal kaubanduspraktikal põhineva tegevuse veebikaubanduses, tagades selle, et müüjad ei eksitaks ega moonutaks tarbijaotsuseid (eksitav reklaam, toote arvustused ja hinnangud).
Tugevdatud tarbijate õigused ja kaitse
Tarbijaõigused, eriti piiriülestes tehingutes, on olulised, et tagada, et kliendid saavad oma õigusi lihtsasti teostada ja vajadusel õiglast hüvitist (14-päevane tagastusperiood, tagasimaksete poliitika, ligipääs hüvitisele, toodete tagasikutsumine)
Andmekaitse ja privaatsus
Määrus tugevdab andmekitse ja privaatsuse põhimõtteid tarbijatele, kooskõlas laiemate ELi poliitikatega, nagu GDPR.
Tugevdatud järelevalve ja karistused
Määrus tagab, et tõhus järelevalve toimub vastavates liikmesriikides.
* Kodumaised reguleerivad asutused - Igal EL liikmesriigil on määratud rahvuslik amet, mis vastutab määruse täitmise eest.
* Sanktsioonid - Platvormid, kes ei järgi uusi reegleid, saavad suuremaid trahve ja muid karistusi. Karistused võivad hõlmata kaebusi, mis on seotud eksitava reklaami, tagastusõiguse mittehõlmamise või andmekaitse nõuete rikkumisega.
Detailsema kokkuvõtte antud määrusest leiad SIIT
Jaanuaris korraldab E-kaubanduse Liit oma liikmetele ka hommikuseminari, kus antud teemasid lahatakse juba põhjalikumalt.
Uudised otse e-kaubanduse mootorist
Teame täpselt mis e-kaubanduses toimub ning kuidas seda äri arendamiseks kasutada. Jagame neid teadmisi hea meelega ülevaadete, uuringute ja koolituste kaudu. Et kasvamine ja ostmine oleks lihtsam.
Eesti e-kaubanduse maine ja käekäik on meile olulised. Seisame selle eest, et Eesti e-kaubandus vastaks headele tavadele ja kõrgetele kvaliteedistandarditele. See on kasulik nii ostjale kui müüjale.
Muudame koos e-kaubanduse turvalisemaks. Meie “Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse ning tõstab müüja usaldusväärsust ja parandab mainet.