Soovitame Tasuta e-kaubanduse videokursus →

Turundustrendid 2024

January 18, 2024

Kati Posti
- Author  
Projektijuht

Eesti E-kaubanduse Liit koondab rohkem kui 500 usaldusväärset e-kauplejat ja suunanäitajat. Kasvatame e-kaubandust koos!

Kati PostiKati Posti
Tõnu Väät
Kati Posti
Kati Posti
- Autor  
Projektijuht
Tegevjuht
Rahvusvaheline Kantar vaatas makro- ja mikrotrende kultuurist andmeteni, taipamistest käitumismustriteni ja pani kirja mõned turundustrendid, mis iseloomustavad 2024. aastat.
Tehisintellekti võidukäik

Kantari Media Reactions 2023 andmetel suhtub 67% turundajatest Gen AI (generative AI ehk tehisintellekt, mis suudab luua teksti, visuaale jne) võimalustesse positiivselt. See optimism annab aimu, et uus tehnoloogia võetakse kiirelt vastu. Uuritakse võimalusi, kuidas kasutada tehisintellekti efektiivsuse tõstmiseks.

Oleme juba näinud, kuidas turundajad ja agentuurid katsetavad tehisintellektiga, luues arutelude jaoks rohkem visuaalseid kontseptsioone ja aidates lugudes luua uusi n-ö liine. Uuel aastal pakub tehisintellekt veelgi rohkem võimalusi tõhususe ja loovuse saavutamiseks ning veel rohkem sisu konkureerib inimeste tähelepanu pärast. Edukamad on siin need, kes kasutavad aktiivselt ka mõõdikuid.

Kultuur on esikohal

Kantar Monitor leidis Ameerika Ühendriikide näitel, et pea 2/3 inimestest nõustub, et nad tahavad osta kaupa sellistelt brändidelt, mille väärtused kattuvad nende isiklike väärtustega. Üleilmselt ütleb 80% inimestest, et nad soovivad osta ettevõtetelt, mis toetavad nende jaoks olulisi eesmärke. Samas tarbijad ei tee alati seda, mida nad ütlevad. Seda nimetatakse väärtuste ja tegeliku tegevuse lõheks. Ostmine ei ole siiski ainus viis, kuidas tarbijad oma eelistusi väljendavad. Kui bränd ei tegutse väärtuspõhiselt, annavad tarbijad sellest aina enam märku. Edu tuleb siis, kui brändi turundus on kultuuriga vastavuses, ja kaob, kui turundus sellega vastuollu läheb.

Kontroll brändi üle vs tühistamiskultuur

Üha enam saavad tähelepanu brändid, kes võtavad n-ö eestkõneleja hoiaku. Samal ajal pakub sotsiaalmeedia kõigile platvormi, kus oma arvamust avaldada ja nii on olemas risk tarbijate vastureaktsioonideks ja tagasilöökideks brändile.

Lisaks sellele on meil kiire kasvuga formaadid, kus turundajatel võib olla vähem kontrolli. Mõjuisikute pakutav sisu on tarbijate jaoks üks eelistatumaid reklaamikanaleid (Media Reactions 2023). Iga teine turundaja üle maailma väidab, et investeeris 2023. aastal suunamudijate loodavasse sisusse ja 59% ütleb, et suurendavad 2024. aastal sinna minevaid kulutusi. Suunamudijatel on mõju neile brändidele, millega nad töötavad ja sestap on oluline, et neile oleks antud selged juhised, samas aga ka võimalus hoida autentsust.

Brändid, kes räägivad oma tarbijatega nii, et see on kooskõlas nende DNAga, ja kes seisavad selle eest, millesse nad usuvad, leiavad tee tarbijate südametesse, hoolimata võimalikest lühiajalistest tagasilöökidest.

Tähelepanu ja emotsioonide mõtestamine

Turundajad mõistavad, et tähelepanul on erinevad kihid ja reklaami vaatajaskonna mõõtmisel tuleb vaadatud ajast kaugemale minna. Siin tulevad mängu inimeste näoilmed ja pilgu jälgimise tehnikad. Tähelepanu mõõtmine tehisintellekti abil on 2024. aastal kasvamas. Nii saab töötada välja reklaame ja meediaplaane, mis maksimeerivad saadava tähelepanu kulutatud euro kohta.

Jätkusuutlikkuse mõõdikud

Üha enam ettevõtteid kasutab ka turunduses jätkusuutlikkuse mõõdikuid. Aastal 2023 tegi seda 42% ettevõtetest, mis on märkimisväärne tõus 2021. aasta 26%-lt.

Aastal 2024 näeme nihet jätkusuutlikule innovatsioonile, kaasavale kommunikatsioonile ja strateegilisele mainekujundusele usalduse kasvatamiseks. Tarbijad otsivad üha enam ettevõtteid, mis panustavad keskkonna- ja sotsiaalsete väljakutsete lahendamisse. Seega ei pea kasumi, planeedi ja inimeste vahel tasakaalu leidmine olema kompromiss, vaid äristrateegia.

Rohkem innovatsiooni

Brändid, kes soovivad kasvada, ei saa ilma innovatsioonita. Kantar BrandZ 2023 andmetel on uuenduslikeks peetavatel brändidel 3 korda suurem kasvuvõimalus.

Miks me näeme Covidi-pandeemia järgsel ajal nii madalat innovatsiooni taset? Kantari Worldpaneli andmetel on Suurbritannias uute toodete lansseerimine viimase kümnendi madalaimal tasemel. Innovatsioon on parimal juhul vaid väiksed parendused.

Brändidel, mis saavutasid innovatsiooni kaudu konkurentsieelise, on viis ühist omadust: nad on tarbijakesksed, nende uuendused lähtuvad tugevalt brändist, nad kujundavad oma valdkonnas tulevikku ja nad on teistest jätkusuutlikkuse teemades ees. Lisaks teevad nad seda kõike julgelt, nad katsetavad ja õpivad sellest.

Väljakutsujad brändid murravad läbi

Väiksemad, n-ö väljakutsujad brändid saavad suurte brändide arvelt osakaalu juurde. Kantar Brand Footprint 2023. aasta andmed näitasid, et iga teine ostja eelistab võimalusel osta pigem väiksematelt ettevõtetelt globaalsete brändide asemel.

N-ö mikrobrändid jätkavad 2024. aastal edu saavutamist, keskendudes nišiturgudele ja unikaalsetele toodetele. Nad kasutavad sotsiaalmeediat ja mõjuisikuid oma haarde suurendamiseks.

Premium-toodete osakaalu kasv

Kuidas peaksid brändid reageerima tarbijate taskutesse jõudnud inflatsioonile ja omamärgi (private label) toodete osakaalu suurenemisele? Kantari andmed näitavad, et inimesed on üha enam teinud valikuid omamärgi toodete (+6,3%) ning soodsamate jaemüüjate kasuks (+10,2%).

Tippbrändid on oma hinnakujundust rohkem läbi mõtlemas, et tagada hinna ja väärtuse kooskõla. Siin aitavad selgusele jõuda kolm küsimust:

  • Kas tarbijate ootused Su toote suhtelisele hinnale vastavad turu tegelikkusele?
  • Kas Sinu brändil on piisavalt väärtust, et õigustada oma suhteline hind?
  • Kas pakud piisavalt lisaväärtust?

Edukad brändid liiguvad premium-hinnataseme ja kvaliteedi suunas ning see trend ei ole 2024. aastal peatumas.

Elu otsingumootori taga

Aastal 2023 tehti igas minutis umbes 6,3 miljonit Google’i otsingut. Kantari Connecti andmed näitavad, et otsingumootorid on muutunud üha olulisemaks brändi mõju kujundamisel, olles nüüd viiendal kohal, samas kui aastal 2018 oldi alles 11. kohal.

Oluline on analüüsida, milliste märksõnadega ja miks just nii Sinu brändini jõutakse. Samuti peab jälgima uusi trende oma valdkonnas. Mõtle läbi oma digistrateegia ja sisu, et tulla esile märksõnades, mis Su tarbijaid huvitavad.

Kantar

Loe veel uudiseid sellest kategooriast

Uudised otse e-kaubanduse mootorist

Kõik uudised

Liitud liiduga juba täna ja saad palju hüvesid

Oleme pädevad

Teame täpselt mis e-kaubanduses toimub ning kuidas seda äri arendamiseks kasutada. Jagame neid teadmisi hea meelega ülevaadete, uuringute ja koolituste kaudu. Et kasvamine ja ostmine oleks lihtsam.

Oleme usaldusväärsed

Eesti e-kaubanduse maine ja käekäik on meile olulised. Seisame selle eest, et Eesti e-kaubandus vastaks headele tavadele ja kõrgetele kvaliteedistandarditele. See on kasulik nii ostjale kui müüjale.

Oleme turvalised

Muudame koos e-kaubanduse turvalisemaks. Meie “Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse ning tõstab müüja usaldusväärsust ja parandab mainet.

Liitu liiduga

E-poed mida saad usaldada.

“Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse.

Tutvu kvaliteedimärgisega