Soovitame Tasuta e-kaubanduse videokursus →
Eesti E-kaubanduse Liit koondab rohkem kui 500 usaldusväärset e-kauplejat ja suunanäitajat. Kasvatame e-kaubandust koos!
Viimase aasta jooksul oleme Woolas dokumenteerinud meile saabuvaid pakke, et saada aimu, mis seis postipakendite turul valitseb – eriti kuna ka meie enda toodet kasutatakse peamiselt just e-kaubanduses. Selleks lõime oma Slackis #youve-got-mail kanali, et jooksvalt pakendite näiteid koguda.
Hiljuti tegime eksperimendist vahekokkuvõtte – analüüsisime 42 pakki 38 erinevalt e-poelt, sealhulgas nii gigantidelt nagu Amazon, Rituals ja Sephora kui ka väiketootjatelt. Olgugi et Woola tiimis on keskmisest teadlikumad tarbijad, me asume küllaltki progresseerunud Euroopas ning meie andmekogum ei küündi tuhandetesse, on see siiski piisavalt suur kogus, et leida mustreid ja anda omapoolne hinnang turuseisule.
Pakendeid analüüsides hindasime enim keskkonda mõjutavaid omadusi, ent samuti võtsime arvesse ka näiteks lahtipakkimise kogemust.
Meie fookuses olid:
Jätkub Woola stiilis uurimistöö. Kui soovid lugeda analüüsist vaid välja valitud peatükke, siis võid klõpsata end enim huvitaval teemal ja otse selleni hüpata.
P.S. Artikli viimases setsioonis "Kokkuvõte" on ka link analüüsi alusandmetele, sh kõigi dokumenteeritud pakendite pildid.
Pakenditüübid: pappkarp võidutseb, kuid plastpakend hingab kuklasse
Õige suurus: pooled e-poe pakenditest tarnivad rohkem õhku kui tooteid
Taaskasutatavus: pooled e-poe pakenditest on hõlpsasti taaskasutatavad
Jätkusuutlikkus: vaevu veerand pakenditest on ilmselgelt jätkusuutlikud
Ringpakend: korduvkasutatavad pakendid on e-kaubanduses alles lapsekingades
Bränding: pakend kui väärtuslik brändiloome tööriist lastakse enamasti raisku
Kokkuvõte (TL;DR)
Siit saab juba järeldusi teha küll. Pappkastid on ilmselgelt kõige populaarsem valik e-poe tellimuste saatmiseks ning koos paberümbrikusse pakitud saadetistega moodustavad paberipõhised pakendid valdava enamuse kasutatavast pakendiliigist ehk 80% pakkidest meie valimis.
Siiski kasutavad paljud jaemüüjad mullikile või kileteipi – kõigist 42 pakendist 18 ehk umbes 43% juhtudest kasutati mingit sorti plastikut oma pakendi saatmisel.
Nukraks teeb küll ringpakendi rariteetsus – tõeline korduvkasutav pakend on e-kaubanduses äärmiselt haruldane. Seda arutame aga pikemalt juba korduvkasutatavuse peatükis.
Õige suurusega pakendi kasutamine on üks kõige olulisemaid nüansse e-kaubanduse saadetiste jätkusuutlikumaks muutmisel. Õhku pole mõtet ilmaasjata ümbermaailmareisile saata – selle asemel saaksid transpordifirmad ühe tarnega hoopis rohkem pakke saata. Lisaks võib õige suurusega pakk aidata kokku hoida saatmiskuludelt.
Olime küllaltki üllatunud, et pooltes meieni jõudnud pakkidest võttis tegelik toode ja selle esmane pakend vähem kui poole selles pakis olevast ruumist. Teisisõnu: pakend oli vale suurusega.
Illustreeriv näide brändilt Cult Beauty: suur saatekarp on täis topitud sisutäidet, toode ise võtab aga imevähe ruumi.
Peaaegu kõigil juhtudel, kui pakendi suurusega oli puusse pandud, kasutati peamise pakendina pappkarpi (nägime ainult ühte valesti määratud suurusega mulliümbrikut) ja umbes pooltel neist kasutati tühja ruumi täitmiseks erinevaid pabereid – kas siis tavalist jõupaberit, dekoratiivset pakkepaberit või kortsutatud täitepaberit.
Kuue vale suurusega pakendi korral 21-st ei kasutatud midagi tühja ruumi täitmiseks, nelja puhul kasutati mullikilet ning ühes oli käiku läinud biolagunev täitematerjal “Ultrafill”. Kuigi viimase tõendamiseks polnud pakil ühtegi märget, siis tegime väikese taustakontrolli ja saime kinnituse, et see on tegelikult ka biolagunev.
Hea näide õige suurusega pakendist: joogaklotsid, mis sobivad pappkasti nagu valatult
Üldiselt on selge, et e-poodidel on õige suurusega pakendamise osas veel omajagu vaja pingutada.
Järgmisena hindasime, kui kergesti taaskasutatavad on meie kogumisse sattunud e-poodide pakendid. Meie standardite kohaselt on pakendid kergesti taaskasutatavad, kui kehtivad kõik järgmised tingimused:
Seda kriteeriumi järgides leidsime, et pooltel meie pakkidest olid kergesti taaskasutatavad pakendid.
Mõned näited taaskasutust julgustavatest e-poe pakenditest brändidelt Cult Beauty (vasakul), Aesop (keskel) ja Rituals (paremal).
Üheksa pakendi puhul 42-st oli ringlussevõetavuse lihtsus vaieldav – näiteks sisaldas mõni neist bioplasti, mis on küll väidetavalt kodus kompostitav või biolagunev, ent kergesti leitavat tõendit nende väidete kinnitamiseks ei paistnud.
Teine puhk, mille puhul on taaskasutatavus vaieldav, on siis, kui pappkasti kinnitamiseks on kasutatud plastteipi. Teibi eemaldamine ei pruugi alati ludinal minna ning samuti pole plastteip ise ka taaskasutatav.
Kas plastteibiga kaetud pappkarpi on lihtne taaskasutada? Me ütleme, et see on vaieldav.
12 pakendit 42-st olid aga üldse sellised, mida on täitsa keerukas taaskasutada – näiteks mulliümbrikud või polüetüleen (PE) vahust polsterdusega pakendid. See on aga peaaegu kolmandik kõigist pakenditest – seega on e-poe pakendite taaskasutatavuse osas veel palju arenguruumi.
“Ilmselgelt jätkusuutliku" pakendi all peame silmas sellist pakendit, mille juures rõhutatakse jätkusuutlikkusele ja kommunikeeritakse seda selgelt. Just hea kommunikatsioon on sellistel puhkudel võtmeks, mis inspireerib kestlikke otsuseid tegema.
Kuigi täiuslikku pakendit pole olemas, peame e-poe pakendeid jätkusuutlikuks, kui:
Astume Woolaga julgel sammul tööstuse sellise tuleviku poole, milles võidutsevad just selgelt jätkusuutlikud pakendid, sest see viib meid omakorda eemale ühekordsete asjade fenomenist ja fossiilkütustest valmistatud materjalidest.
Meie tagasihoidlik analüüs kinnitab, et tööd on meil igatahes kõvasti, sest vaid umbes 26% e-kaubanduse pakkidest on pakendatud ilmselgelt jätkusuutlikult.
Sephora Canada pakend on ilmselgelt jätkusuutlik: ümbrikule on läbipaistvat praktikat jälgides trükitud tekst, mis annab teada, mis materjalist pakend on valmistatud ning julgustab seda taaskasutama. Lisatud on ka tilluke illustratsioon, mis rõhutab brändi pühendumust jätkusuutlikkusele.
Ilmselgelt jätkusuutlikuks kvalifitseerus ka Saksamaa Amazoni postipakend: sellele trükitud tekst kinnitab, et on vaeva nähtud õiges suuruses pakendi valimisega ning üles on rivistatud ka ports taaskasutussümboleid.
Meie arvestuses viitab ringpakend pakendile, mis on valmistatud eesmärgiga, et seda kasutatakse korduvalt uuesti – ja ideaaljuhul on sellel ka tagastussüsteem. Kohati liigitatakse ka taaskasutatav või kompostitav pakend ringpakendiks, kuid e-kaubanduse kontekstis tundub selline lähenemine pigem ähmane.
Meile saadetud pakkidest kvalifitseeruvad ainult kaks saadetist selliseks, mille puhul kasutati päris ringpakendit: üks pakk tarniti villaümbrikus ja teine RePackis.
RePack on priima näide tõeliselt eeskujulikust korduvkasutatavast e-poe pakendist, mis on mõeldud mitmekordseks kasutamiseks – ja sellel on ka tagastussüsteem.
Adume täielikult, kui keeruline on ringpakendisüsteemi loomine, kuid siiski valmistab pettumust, kui vähesed e-poed prioritiseerivad ringmajanduslikku lähenemist. Miinimumprogrammina tuleks vähemasti julgustada pakendite korduvkasutamist, et natukenegi vähendada e-kaubandusega kaasnevat kurikuulsat ühekordse kasutuse mõtteviisi ja sellest järele jäävat prügi hulka.
Olgugi et me Woolaga alles haume täiuslikku plaani, kuidas oleks kõige mugavam meie tooteid tagastada (pilootprojektina on Eestis võimalik tagastada Woola pakendeid Tallinna ja Tartu Kaubamajas), siis paneme praegu auru sellele, kuidas julgustada meie pakendi taaskasutamist – pakenditel on vastavad sõnumid, veebis aga terve lehekülg, mis on pühendatud Woola toodete põnevale järelelule.
Kui vaid rohkem jaemüüjaid ja pakenditootjaid võtaks omaks korduvkasutavuse esmaseks seadva mõtteviisi, siis astuks tööstus pika sammu paremuse poole.
Kas esmamulje on oluline? Arvestades, et e-poest tellitud toote pakend on esimene asi, millega klient kokku puutub, siis usume, et maitseka väljanägemisega ja silmapaistvatel pakenditel on lisaks brändiga suhte loomisele võimalik ka märgatavalt kliendikogemust tõsta.
Saadud pakendite brändingut hinnates leidsime, et enam kui pooled jaemüüjatest olid vaevaks võtnud oma e-poe pakenditele kaubamärgi lisamise. Samas – lihtne trükitud logo, üks kleepsuke või brändi nimega plastteip on siiski vaid tagasihoidlikud ampsud erinevate brändi kuvamise võimaluste arsenalist.
Kas logoga plastikteip lisab väärtust ja tekitab positiivseid brändiassotsiatsioone? Pigem mitte.
Eeskujuks tasub võtta näiteks Hispaania ehtebrändi UNOde50 pakendid, mille trükised tõstavad esile nii nende brändi põhiväärtusi kui ka pühendumust jätkusuutlikkusele:
Teine hea näide on rattasport-kui-elustiil brändilt Rapha – nad on oma muidu minimalistlikule paberümbrikule kujundanud emotsionaalse teksti, mis lööb iga rattaentuka südame rõõmsamalt põksuma:
Need 42 näidet tegid meile selgeks, et 2023. aastal on keskmine e-poe pakend pruun, trükitud logoga pappkarp, mis on pungil sisutäidet.
Jätkusuutlikkuse osas on meil veel pikk tee minna. Kuigi papp pole kõige populaarsema pakkematerjalina halb, tundub toote jaoks õige suurusega pakendi määramine paljude jaemüüjate jaoks hoomamatu pusle, rääkimata pakendi taas- või korduvkasutatavuse tagamisest.
Lisaks peavad brändid, kes soovivad, et nende pakendid päriselt silma paistaksid ja positiivse esmamulje jätaksid, jõudma kaugemale trükitud logodest ja kaubamärgiga plastteibist. Meeli kõditavad tekstid, erilised materjalid ja ringpakendite kasutuselevõtt on nutikad vahendid kliendikogemuse järgmisele tasemele viimiseks ning positiivse brändikuvandi loomiseks.
Väärtuslikke õppetunde jagub nende 42 paki analüüsimisest kindlasti nii meile endile kui kõigile e-poodi pidavatele või postipakenditega tegutsevatele ettevõtetele. Ootame igatahes huviga, mis arenguhüppeid pakendimaailm lähiaastatel läbi teeb.
P.S. Siit leiate selle analüüsi algandmed (sh piltidele igast pakendist).
Katheriin Liibert
Uudised otse e-kaubanduse mootorist
Teame täpselt mis e-kaubanduses toimub ning kuidas seda äri arendamiseks kasutada. Jagame neid teadmisi hea meelega ülevaadete, uuringute ja koolituste kaudu. Et kasvamine ja ostmine oleks lihtsam.
Eesti e-kaubanduse maine ja käekäik on meile olulised. Seisame selle eest, et Eesti e-kaubandus vastaks headele tavadele ja kõrgetele kvaliteedistandarditele. See on kasulik nii ostjale kui müüjale.
Muudame koos e-kaubanduse turvalisemaks. Meie “Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse ning tõstab müüja usaldusväärsust ja parandab mainet.