Soovitame Tasuta e-kaubanduse videokursus →
Eesti E-kaubanduse Liit koondab rohkem kui 500 usaldusväärset e-kauplejat ja suunanäitajat. Kasvatame e-kaubandust koos!
Kõik me teame, et alates 28. maist 2022 kehtivad hinna alandamisest teavitamise reeglid, mis kohalduvad kaupade müügiks pakkumisel. Teenuste hinna alandamisest teavitamisel tuleb lähtuda hinna avaldamise üldpõhimõtetest ehk heast kaubandustavast, arvestades, et müük toimuks tarbija suhtes ausalt ning kauplemisvõtted ei oleks eksitavad ega ebaausad.
Lihtsustatult öeldes tuleb alates maikuust soodustuse kuvamisel/pakkumisel välja tuua antud toote viimase 30 päeva madalaim hind. Ja mitte ainult välja tuua, vaid võtta soodustuse aluseks. Näiteks siis: Pakkudes soodustust -20% tootest, mis maksab 100 eurot, tuleks hinnaks 100-20%=80 eurot. Kui nüüd aga sellele samale tootele teha järgneva 30 päeva jooksul veel vähemalt 1 soodustus, näiteks 22 päeva möödudes uuesti -20%, tuleb võtta soodustus nüüd aga 80 eurost (mitte tavahinnast, mis on 100 eurot!) ehk viimase 30 päeva madalaimast hinnast, mis oleks siis järgmise kampaania puhul juba 80-20%=64 eurot.
Kahjuks on näha ja leitavad igapäevaselt eksimused. TTJA kontrollib, menetleb ning korduva rikkumise korral võib määrata ka väga kopsaka trahvi. Toome siinkohal välja mõned soovitused, kuidas ja mis on erisused hinna aladamise määrusega seoses:
1. Kui muudate lihtsalt müügihinda ja ei väida, et tegemist on hinna alandamisega võrreldes varasema hinnaga (allahindlusega), siis võite toote juures näidata vaid seda uut müügihinda ehk ei pea tooma kõrvale viimase 30 päeva madalaimat hinda. Ehk kaupmehel on jätkuvalt õigus otsustada iga müüdava toote hind ning kaupmees võib hinda muuta kasvõi igapäevaselt. Lihtsalt juhul, kui tuua välja, et antud hind on soodushind, tuleb tuua kõrvale viimase 30 päeva madalaim hind.
2. Väga palju eksitakse kliendikaardi pakkumistega. Kliendikaardi pakkumine, püsikliendi pakkumine jm EI OLE individuaalsed pakkumised sest kaupleja pakub seda tegelikult tarbijatele üldiselt, seega ei lähe see erisuse alla! Näiteks ei loeta individuaalseks pakkumiseks selliseid kampaaniaid, mil igale kauplusesse sisenejale antakse sooduskupong -25% või e-poes teatatakse sooduskoodist, mida kõik külastajad kasutada saavad. Samuti ei ole kliendipakkumiseks kaupleja hinna alandamise teade „sel nädalavahetusel püsikliendile kõik -20 %“ juhul, kui püsikliendiks saavad olla paljud või enamik külastajatest.
3. Individuaalne pakkumine on ettevõtte sünnipäev, kliendi sünnipäev, personaalne soodustus lähtuvalt sinu ostuajaloost, mis peab olema siis personaalne- sellistel juhtudel ei rakendu 30 päeva madalaima hinna määrus.
4. Lisaks läheb erisuse alla koguseline ja summaline piir. Näiteks: ostes 2 kruusi, saad 3nda tasuta- siin ei rakendu 30 päeva madalaima hinna reegel. Samamoodi igasuguste kingituste puhul. Lisaks: ostes 50 euro eest, saad soodustuse -20%, ka sellisel juhul ei rakendu 30 päeva madalaima hinna reegel ja ostusumma piirmäär võib olla misiganes, kasvõi osta “10 euro eest, saad -20%”. Variant on teha samal kuul mitte kogu kaup vaid erinevad kategooriad. Näiteks täna diivanid -20%, järgmisel nädalal tugitoolid, 2 nädala pärast padjad.
Soodushinna kuvamise reeglid on muutnud paljude kaupmeeste suuri sooduskampaaniaid. Näiteks äsja lõppenud “Hulludel Päevadel” ja ”Osturallil” ei olnud toodetel näha soodustusi üldse vaid hinnad olid lihtsalt märgitud punasega. Tõsi, seadus lubab erisust juhul, kui sa ei reklaami soodustust. See saab ilmselt ka üheks uueks normaalsuseks suurte kampaaniate puhul. Näiteks AboutYou on teinud huvitava lahenduse, kus iga toote puhul kuvatakse all “viimase 30 päeva soodsaim hind” ja sinna arvutatakse automaatselt kas + või – hind ehk näiteks toote kohal on -20% ehk 110 euri ning all väikses kirjas “viimase 30 päeva soodsaim hind -25% ehk 82 eurot”. Seejuures kuvatakse ausalt kõikide toodete hinnad viimasel 30 päeval, kuid uut soodustust ei võeta viimase 30 päeva madalaimast hinnast vaid näidatakse all seda. Tõenäoliselt ei ole see kõige korrektsem seaduse tõlgendus ja pole kindel, kas tarbijale mõjub see ka positiivselt.
Arvesta siis palun, et kliendikaardi pakkumine ei ole tegelikult erisus, soodustust mitte näidates võid hinnaga teha mida soovid ning pakkudes kingitust, ostes kaks saad soodsaima tasuta või ostes kindla summa eest, saad misiganes soodustuse on sinu võimalused 30 päeva madalaima hinna määrusest mööda minna.
Lisainfo: Tõnu Väät
Tel. 5087642, tonu@e-kaubanduseliit.ee
Uudised otse e-kaubanduse mootorist
Teame täpselt mis e-kaubanduses toimub ning kuidas seda äri arendamiseks kasutada. Jagame neid teadmisi hea meelega ülevaadete, uuringute ja koolituste kaudu. Et kasvamine ja ostmine oleks lihtsam.
Eesti e-kaubanduse maine ja käekäik on meile olulised. Seisame selle eest, et Eesti e-kaubandus vastaks headele tavadele ja kõrgetele kvaliteedistandarditele. See on kasulik nii ostjale kui müüjale.
Muudame koos e-kaubanduse turvalisemaks. Meie “Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse ning tõstab müüja usaldusväärsust ja parandab mainet.