Soovitame Tasuta e-kaubanduse videokursus →
Eesti E-kaubanduse Liit koondab rohkem kui 500 usaldusväärset e-kauplejat ja suunanäitajat. Kasvatame e-kaubandust koos!
Enamasti ei pane inimesed internetis oste sooritades tähelegi, et tellimuse eest tasumiseks on mitmeid erinevaid variante. Millised on populaarseimad ja kasutajasõbralikumad makselahendused, tutvustab SEB panga kaupmeeste makselahenduste grupijuht Karl Oskar Haak.
Kindlasti tuleb paljudele tuttav ette olukord, mil õhtul voodis olles soovid veel kiirelt e-poest midagi tellida, aga tellimuse vormistamiseks küsitakse pangakaardi andmeid, mis sunnivad mugavast asemest väljuma ja pangakaarti otsima minema. “Mõnikord võib tõesti nii juhtuda, et kui telefonis või veebibrauseris kaardi andmed salvestatud ei ole, siis tuleb see tee ette võtta. Tegelikult tuleks ideaalis kaupmehel kõigi tarbijate vajaduste katmiseks pakkuda kolme erinevat makselahendust: makse algatamise teenust, interneti kaardimakset ning järelmaksu või “osta kohe, maksa hiljem” lahendust,” selgitas Haak.
Pangalink ja makse algatamise teenus
Makse algatamise teenus tuli pangalingi kõrval turule 2020. aastal ning on kiirelt muutunud kõige populaarsemaks maksemeetodiks. Turule tuleku aastal tehti Eestis makse algatamise teenuse kaudu 591 000 makset, kuid 2022. aastal juba oluliselt rohkem – 11 173 000 makset, mis oli samas suurusjärgus pangalingi maksete arvuga. “Tegu on oma olemuselt maksega kahe Eesti panga vahel, kuid suurim väärtus seisneb selles, et kaupmees saab kõikide pankade lingid ühe teenusepakkuja käest, hoides nii kokku aega kui ka raha,” selgitas Haak.
Kaupmehe vaatevinklis on makse algatamise teenuse näol tegemist küllaltki soodsa võimalusega. Haak lisas, et tarbijate seas on tegu laialdaselt levinud lahendusega, kuid miinuseks on see, et seda maksemeetodit saavad kasutada vaid need, kellel on pangakonto mõnes Eesti pangas.
Deebet- ja krediitkaardiga maksmine
Ligi pooled Eesti sisestest online ostudest on sooritatud läbi deebet- ja krediitkaardimakse. Traditsioonilises e-kaubanduses on kaardimaksete osakaal kõvasti väiksem, kuid tehingute arvu ajab kõrgeks erinevate teenusete (näiteks sõidujagamisteenus ning toidu koju tellimine) eest tasumine. Nutiseadmete populaarsuse kasvuga on klassikalistele kaardimaksetele juurde lisandunud Apple Pay ja Google Pay. Kui pangalingiga saab tasuda vaid Eesti e-poodides osteldes, siis interneti kaardimakse ning moodsa Apple või Google Pay abil on võimalik maksta rahvusvaheliselt.
Haak tõi välja, et tarbija vaates on interneti kaardimakse näol tegu lahendusega, mis võimaldab mugavusteenuseid, nagu näiteks püsimakse tellimused, kus tarbija sisestab esimesel korral enda kaardiandmed ning seejärel debiteeritakse edaspidi tema kontolt raha automaatselt. Sellise ärimudeliga opereerivad mitmed voogedastusplatvormid, uudisteportaalid ning teised teenusepakkujad.
Internetis kaardiga makstes kohaldub tarbijale ka kaardiorganisatsioonide, nagu Mastercard ja Visa, turvaliste internetiostude kaitse. “See tähendab, et kui tarbija ei ole saanud kätte enda tellitud kaupa või esineb muid probleeme, ning kaupmehega kokkuleppele ei jõuta, siis kaardivaldajal on võimalik see tehing enda kodupanga kaudu vaidlustada ning raha tagasi nõuda,” selgitas Haak.
Kaardimaksete ning muude digitaalsete rahakottide suurim eelis on nende kasutajamugavus. Apple- või Google Pay abil makstes toimub endiselt klassikaline kaardimakse, kuid tarbija seisukohalt on makse kinnitamine ülimalt lihtne ning mugav.
Praegu tehakse SEB klientide seas 9% kõikidest online maksetest digitaalse rahakoti lahendusi kasutades. „Digitaalset rahakotti maksevõimalusena kasutamine on tõusutrendis, tõusnud on nii maksete arv kui ka maksete summad. Üldiselt on digitaalse rahakoti tehingute maht e-kaubanduses aastaga kasvanud 3 korda,“ lisas Haak.
Järelmakse lahendused
Paljudesse e-poodidesse on jõudnud ka “osta kohe, maksa hiljem” lahendus, ent tegemist ei ole hetkel veel väga populaarse meetodiga. Järelmakse võimaldab klientidel ostu eest tasuda hiljem, näiteks kolmes võrdses osas lisatasudeta. Samas saab kaupmees tehingusumma teenusepakkuja käest kohe kätte. Klassikalise järelmaksu suurimaks eeliseks on see, et klient ei pea korraga kogu summat välja käima ning saab tasumiseks kasutada endale sobivat maksegraafikut.
“Ehkki on palju neid kliente, kes ei soovi end järelmakse kohustusega koormata, siis just kallimate esemete puhul võiks see võimalus e-poodides siiski olemas olla, et pakkuda ostuvõimalust ka neile, kel vajalikku kogusummat kohe olemas ei ole, ent sooritaksid ostu, kui saavad toote või teenuse eest maksta osade kaupa,” ütles Haak.
Uudised otse e-kaubanduse mootorist
Teame täpselt mis e-kaubanduses toimub ning kuidas seda äri arendamiseks kasutada. Jagame neid teadmisi hea meelega ülevaadete, uuringute ja koolituste kaudu. Et kasvamine ja ostmine oleks lihtsam.
Eesti e-kaubanduse maine ja käekäik on meile olulised. Seisame selle eest, et Eesti e-kaubandus vastaks headele tavadele ja kõrgetele kvaliteedistandarditele. See on kasulik nii ostjale kui müüjale.
Muudame koos e-kaubanduse turvalisemaks. Meie “Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse ning tõstab müüja usaldusväärsust ja parandab mainet.