Soovitame Tasuta e-kaubanduse videokursus →
Eesti E-kaubanduse Liit koondab rohkem kui 500 usaldusväärset e-kauplejat ja suunanäitajat. Kasvatame e-kaubandust koos!
Läti ja Leedu Konkurentsiametid teatasid 16. märtsil, et nad on alustanud kohalike online turuplatside sektoriuuringut eesmärgiga selgitada välja, kas ettevõtjate konkurentsivõimalusi piiratakse ning kas Läti ja Leedu turuplatsidel on sarnaseid probleeme.
Sektoriuuring tähendab, et valitud sektori ettevõtetele saadetakse välja küsimustikud, mille vastuste alusel konkurentsiasutused analüüsivad kas ja milliseid konkurentsipiiranguid turuplatsidel kasutatakse ning mis on nende mõju konkurentsiolukorrale.
Sektoriuuringu eesmärgiks ei ole kedagi karistada vaid selgitada välja konkurentsianomaaliaid. Tavaliselt on sektoriuuringu tulemusel tuvastatud erinevaid konkurentsiprobleeme, mida siis etteulatuvalt lahendatakse kas uute regulatsioonide või juhiste väljatöötamisega. Siiski, erinevate riikide konkurentsiasutuste sektoriuuringutest on välja kasvanud ka reaalseid rikkumismenetlusi, kus juba hinnatakse täpsemalt konkreetse ettevõtte tegevuse lubatavust konkurentsiõiguse alusel.
Alljärgnevalt on väike loetelu tingimustest või tegevustest, mida konkurentsiasutused varasemalt menetlenud on. Ükski neist tegevustest ei ole alati keelatud või lubatud, õiguslik hinnang sõltub turuosade suurusest ja paljudest muudest asjaoludest. Olgu see väikeseks spikriks, et mis olukorrad võivad konkurentsiasutuste huvivälja sattuda:
- Online turuplatsi või platvormi haldaja piirab seal müüvate ettevõtjate hinnakujundust (kitsad ja laiad hinnapariteedi tingimused) või nõuab endale sama soodsaid muid tingimusi, kui ettevõte pakub muus müügikanalis;
- Toote või teenuse tarnija või brändi omanik keelab oma toodete müügi teatud e-kanalites;
- Ühinevad ettevõtjad, kellel on juurdepääs olulistele ärilist mõju omavatele andmetele;
- Online turuplatsi või platvormi haldaja eelistab ebaõiglaselt enda müüki ja reklaami võrreldes sõltumatute müüjatega;
- Toodete või teenuste sidumine (ka läbi hinnastamise), kui nö must-have tootega pakendatakse kaasa väiksema turujõuga toode/teenus
Eesti Konkurentsiamet sektoriuuringus osalemisest ei ole teatanud. See aga ei tähenda, et sarnased teemad neile huvi ei paku. Eesti Konkurentsiamet on online turuplatside ja e-kaubanduse turgusid varasemalt analüüsinud mitmetes juhtumites, näiteks seonduvalt e-poe tüüptingimustes reguleeritud jaemüügi hinnakujundusega, liikluskindlustuse hinnakalkulaatoriga ja toidukulleri teenuse hinnapariteedi tingimusega. Kuna online turuplatsid on jätkuvalt kiiresti arenevad, on arvata, et valdkonnas tegutsevate ettevõtete tegevus on jätkuvalt ka Eesti Konkurentsiameti huviväljas ning konkurentsiõiguse reeglite selgeks tegemine on kõige kindlam viis vältida soovimatuid kontakte ametiasutustega.
Elo Tamm
Advokaadibüroo COBALT partner
Uudised otse e-kaubanduse mootorist
Teame täpselt mis e-kaubanduses toimub ning kuidas seda äri arendamiseks kasutada. Jagame neid teadmisi hea meelega ülevaadete, uuringute ja koolituste kaudu. Et kasvamine ja ostmine oleks lihtsam.
Eesti e-kaubanduse maine ja käekäik on meile olulised. Seisame selle eest, et Eesti e-kaubandus vastaks headele tavadele ja kõrgetele kvaliteedistandarditele. See on kasulik nii ostjale kui müüjale.
Muudame koos e-kaubanduse turvalisemaks. Meie “Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse ning tõstab müüja usaldusväärsust ja parandab mainet.