Soovitame Tasuta e-kaubanduse videokursus →
Eesti E-kaubanduse Liit koondab rohkem kui 500 usaldusväärset e-kauplejat ja suunanäitajat. Kasvatame e-kaubandust koos!
Ettevõtjana negatiivse tagasisidega toimetulek on oskus, mis võib määrata sinu äri edu või ebaedu. Tänapäeva digitaalses maailmas, kus potentsiaalsed kliendid uurivad enne ostu sooritamist teiste arvamusi, on negatiivne tagasiside eriti kriitilise tähtsusega. On uuringuid, mis ütlevad, et koguni 98% tarbijatest loeb enne ostuotsust veebiarvustusi. Just see on see põhjus, mistõttu on oluline, kuidas sa ettevõtjana reageerid nii positiivsetele kui ka negatiivsetele kommentaaridele.
Negatiivne tagasiside ei tähenda alati lõppu; see võib olla väärtuslik võimalus õppida ja oma teenuseid parandada.
Oluline on mõista, et iga negatiivne kommentaar on võimalus õppida ja kasvada, mitte lihtsalt probleem, millega tuleb silmitsi seista. Olgem avatud ja valmis kuulama – see on tee, mis viib meid mitte ainult paremate teenuste pakkumiseni, vaid ka tugevamate suheteni meie klientidega.
Võid oma sotsiaalmeediakanalites esitleda uhkeid patente, rohkelt tunnustusi ja muud head, mis justkui tõestab, et oled oma ala spetsialist. Siis aga leiab potentsiaalne (uus) klient mõned negatiivsed arvustused laiast netimaailmast ja kogu sinu väline sära ja hiilgus hakkab vaikselt tuhmuma.
Sind mitte tundva kliendi jaoks on sotsmeediakanalite ja Google võimsad tööriistad: „Kust leida soodsat öömaja?“, „Milline on parim ettevõtluskoolitus?“, „Kust leida turundusmentorit?“, „Soovitage head ja soodsat juuksurit“, „Kus vahetada autorehve?“ jne jne.
Kui aastaid tagasi olid uue ettevõtte otsingul A&O infokataloogid ja koduleht, siis tänapäeval leiab sinna tee üha vähem inimesi. Meie jaoks on oluline leida parim kohe, vältida teiste läbikäidud teid ja nende poolt kogetud halba teenindust. Seega otsime teiste arvustusi, tagasisidet ja kasutajate poolt loodud sisu ehk UGC-d (User Generated Content).
Seega on äärmiselt tähtis, milline kuvand (digitaalne jalajälg) on laias internetiavaruses ettevõttest loodud ja mida need „päris“ inimesed sinu firma kohta räägivad.
Esmalt selleks, et hakata reageerima, peab teadma kus (või kas üldse) on midagi, mille üle pahameelt väljendatakse?
Google Alerts on tasuta teenus, mis võimaldab ettevõtetel (ja eraisikutel) jälgida internetiavarustes oma brändi, toote või teenuse mainet. Selle abil saad seadistada märksõnu või fraase, mida jälgida soovid, ning saada regulaarselt e-kirju nende märksõnade sisaldavate veebilehtede või uudiste kohta. Ehk siis sa ei pea ise koguaeg guugeldama vaid tulemused tulevad sulle meilile.
PS! Kui alles tegid võid saada ka vanade kajastuste linke ehk siis üleöö kuulsaks saanud kahjuks ei ole 😊
Google Alerts aitab sul:
Seega on Google Alerts väärtuslik tööriist ettevõtetele, kes soovivad oma mainet jälgida ja parandada, samuti hoida end kursis turu trendide ja klientide tagasisidega.
Siinkohal soovitan veel seda, et kui sinu enda või ettevõtte nime on lihtne valesti kirjutada, pane ka need varjundid sinna kirja.
Üks mu lemmikumaid tööriistu, kui ise teiste ettevõtete kohta infot soovin. Ka selle kohta, mis on konkurentide tugevused ja millest tunnevad kliendid puudu?
Google Reviews’i tõhus kasutamine aitab mitte ainult parandada ettevõtte mainet, vaid loob ka usaldusväärse suhte klientidega. Oluline on olla aktiivne ja reageerida tagasisidele kiiresti ning kasutada saadud teavet oma teenuste pidevaks täiustamiseks.
Julgusta oma kliente pärast teenuse või toote kasutamist arvustusi kirjutama. Sa saad seda teha, saates neile e-kirju või jagades sotsiaalmeedias linke, mis viivad otse sinu Google Business Profile arvustuste sektsiooni.
Kiire ja professionaalne reageerimine, nii positiivsetele kui ka negatiivsetele arvustustele näitab, et hoolid oma klientidest. Uuringud näitavad, et 88% tarbijatest on tõenäoliselt valmis kasutama ettevõtet, kui nad näevad, et omanik vastab tagasisidele.
Iga vastus peab olema autentne ja isikupärane. Pole minu arvates midagi eemaletõukavamat, kui copy-paste vastused klient kliendi järel.
Negatiivsed arvustused võivad anda väärtuslikku teavet, mis aitab tuvastada valdkondi, kus saad oma teenuseid või tooteid parandada. Reageeri rahulikult ja paku lahendusi, et näidata, et oled avatud kriitikale. Kindlasti mitte ära ole nipsakas või üleolev, end õigustav.
Kui klient jätab positiivse arvustuse, täna teda. Ta nägi vaeva, et panna kirja ka head sõnad. Sellega näitad ka teistele potentsiaalsetele klientidele, et hindad tagasisidet.
Negatiivsete kommentaaride korral ära pista pead liivakasti! Väldi avalikku vaidlustamist ja samal ajal negatiivsete kommentaaride ignoreerimist. Suuna arutelu privaatsesse kanalisse ning püüa leida rahuldav lahendus. Kirjuta nt, et tänad teda tagasiside eest, hindad seda ja püüad paremini jne, kuid soovid kindlasti jätkata täpsemat suhtlust temaga otse. Jäta ka kontaktandmed. Tavaliselt enam ühendust ei võeta, kuid teistele lugejatele on selge, et võtad ettevõtjana vastutuse ka negatiivse kogemuse korral.
Sotsiaalmeedia arvustused on muutumas üha olulisemaks ettevõtete maine kujundamisel, kuna tarbijad jagavad oma kogemusi ja tagasisidet mitmetel platvormidel.
Erinevalt traditsioonilistest arvustuste lehtedest, mis pakuvad selgeid hindamiskriteeriume (nt mitu tärni, kuidas rahul asukoha/teeninduse jne), on sotsiaalmeedia arvustused sageli kasutajate loodud sisuna (UGC). See võib olla kommentaar, postitus, reels jne.
Sotsiaalmeedia arvustused võivad olla äärmiselt mõjukad, kuna veedetakse ju nii palju aega neis kanalites, otsitakse sealt inspiratsiooni toodete ja teenuste kohta. Seega kuigi nende arvustuste haldamine nõuab teistsugust lähenemist, aitab aktiivne suhtlemine klientidega tugevdada usaldusväärsust ja parandada ettevõtte mainet.
Kui su ettevõttel on Facebook, võta esiteks vastu otsus – kas tahad hoida Facebook Review sektsiooni avatud või mitte. Mina eelistan kindlasti esimest. Miks? Ma soovin anda võimalikult palju enda kanaleid, kus klient saab oma auru välja ajada. Ehk siis loe: pakun võimalikult palju valikuid, et hoida see mingilgi määral enda kontrolli all. Kui ta on tuuris, küll leiab koha, kust end välja elada – tüüpiliselt igasugu erinevad Facebooki grupid, kust sinuni info kätte ei pruugi jõudagi.
Ja veelkord – vastan nii negatiivsetele, kui positiivsetele arvustustele. Siin negatiivseid näha ei ole, kuid teiste ettevõtete all on tegelikult just negatiivsemad kommentaarid mõnusad väljakutsed ja äärmiselt informatiivsed ettevõtte arendamise seisukohast.
Tagasiside on äärmiselt väärtuslik, et mõista klientide arvamust ja vajadusi. Siin on mõned lihtsad viisid, kuidas tagasisidet küsida:
Täismahus artikli leiad SIIT
Brit Mesipuu
Milos OÜ
Teame täpselt mis e-kaubanduses toimub ning kuidas seda äri arendamiseks kasutada. Jagame neid teadmisi hea meelega ülevaadete, uuringute ja koolituste kaudu. Et kasvamine ja ostmine oleks lihtsam.
Eesti e-kaubanduse maine ja käekäik on meile olulised. Seisame selle eest, et Eesti e-kaubandus vastaks headele tavadele ja kõrgetele kvaliteedistandarditele. See on kasulik nii ostjale kui müüjale.
Muudame koos e-kaubanduse turvalisemaks. Meie “Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse ning tõstab müüja usaldusväärsust ja parandab mainet.