Soovitame Tasuta e-kaubanduse videokursus →
Eesti E-kaubanduse Liit koondab rohkem kui 500 usaldusväärset e-kauplejat ja suunanäitajat. Kasvatame e-kaubandust koos!
Oma soovitusi jagavad üks Eesti edukaim e-pood Klick ning e-äri lahenduste looja Lumav.
Kõik peaks algama sellest, et ei tohiks mitte ühtegi arendustööd tellima hakata enne, kui on vastatud küsimustele-Miks ja Milleks? Kui need küsimused on vastamata jäänud, on oht saada vastu toode, mis ei vasta ootustele.
Tee kõigepealt ära ärianalüüs, kirjuta oma majas kõik soovid paberile. Ka utoopilised soovid ja unelmad ning kirjelda ära äriprotsessid. Kust peab liikuma midagi ja kuhu? Kaasa selleks maksimaalselt majasisene meeskond töötubadesse ja kõik inimesed, keda e-äri valdkond puudutab. Lisaks on oluline meeles pidada, et e-poe arendus ei ole pelgalt IT projekt.
Ei tohi ära unustada makselahendusi (kas üks partner või pangad kõik omaette), transporti/logistikat, kliendisõbralikkust, järelteenindust ning ka sisu mida kuvatakse. Taustauuring (tähtajas/eelarves püsimine, kuidas/kas tugi peale arendust, abi digiturunduses) on kindlasti oluline, kuid kõik hinnangud tuleb kriitiliselt üle vaadata. Sa ei tohi olla oma arendaja kõige suurem või kõige väiksem klient.Kõigepealt.
Pane paika e-äri realistlikud eesmärgid ja plaan (nt. 3ks aastaks), et teada, mis investeeringuga arvestada ja mis tehniline lahendus oleks sobivaim.
Kindlasti tasuks investeerida rohkem aega analüüsi ja lähteülesande tegemisse (sh. disainivaated); tellida see eraldi. Lähteülesanne peab olema platvormi spetsiifiline ja valitud arendusplatvormi valdaja poolt. E-äri on tungivalt soovitatav võtta valitud platvormi tundvalt ettevõttelt; kui UX kompetents arendajal olemas, siis eelistatult temalt. Etappideks jagamine, hea plaani tegemine ja selle jälgimine arendusprotsessis.
Enne arendaja valikut võiks teha otsuse platvormi osas:
a) Rendiplatvorm (Shoproller, Voog jt.), et alguses võimalikult madalate kuludega katsetada. Eraldi arendajat harilikult vaja ei ole.
b) Vabavaralise platvormi kohandamine (Wordpress, Prestashop, Opencart, Magento jt), mis annab rohkem võimalusi ning võimaldab osaliselt valmiskomponente kasutada, kuid see-eest pole nii paindlik.
c) Rätsepalahendus – täpselt tellija soovide ja vajaduste järgi tehtud lahendus ühe kindla arendaja poolt.
Järgmine samm on leida partner, kes on elluviia. Küsige turu pealt võimalikult palju tagasisidet, kas valitud arendaja on pakutavas kompetentne? Kas peab kinni ajajoonest ja kas jääb ka eelarvesse?
Kindlasti paluda partneril koostada võimalikult täpne hinnapakkumine (iga töö võtab aega teatud aeg, mida täpsemalt on see lahti kirjutatud, seda lihtsam on jälgida). Leppige kokku väga konkreetsed hinnalipikud ning üldjoontes ka ajajoon.
Agiilmeetodi puhul on see oht, et eelarve ja aeg võivad minna väga lõhki. Kõige parem oleks tellida platvormi asjatundjalt tehniline analüüs, kasvõi ainult kõige riskantsemale osale (nt. liidestus, disain), mis võimaldab luua üheselt arusaadavad nõuded. Tasub ka arendajaga ausalt oma eelarvest/ootustest rääkida ning leida üheskoos viise kuidas pakkumist optimeerida.
Arendustööde puhul maksavad muudatused ning äkki annab mõnda funktsionaalsust edasi lükata või standardilähedasemaks jätta.
Kindlasti leidke hea projektijuht (oma majast!), kes seda kõike jälgib ning ajab näpuga järge, kus maal ollakse.
Vajalik on kindlasti iganädalased kohtumised, kus antakse ülevaade nii tehtud töödest kui ka ajajoonest. Ärge võtke ühtegi tööd vastu ilma enda poolt testimata! Teie olete tellija ja peate olema veendunud, et töö mis teile üle antakse vastab sellele, milles olete kokkuleppinud.
Siinjuures on kõige suurem oht selles, et kui tööülesanded on kirjeldatud napilt/üldsõnaliselt, siis võib olla pettumus, sest töö ei vastata sellele, mida te tegelikult eeldasite.
Kuid ärge unustage, tellija teeb täpselt selle töö mida te küsite! Enne töö üleandmist on soovitus, et tehtaks põhjalik vastuvõtutestimine, kus e-poodnik peab funktsionaalsused detailselt üle vaatama.
Vead tuleb raporteerida korrektselt ja soovitatavalt koos screenshottidega (küsi oma arendajalt formaati); viga mida arendaja ei suuda/oska korrata, ei suuda ta ka parandada. Eelistatum variant on riskide maandamiseks viia e-pood livesse pigem vaikselt, kui suure kampaaniaga.
Üks võimalus oleks teha pood varem nähtavaks töötajatele ja mõnedele rohkem abivalmis klientidele.
PS. "Mitmed teaduslilkud uuringud kinnitavad, et kõige parem testija on klient!" Kui arendused on jäänud toppama ja testida pole jõudnud, leppige varakult kokku uus go-live mineku kuupäev. Kindlasti võtke piisavalt aega testimiseks. Sest siis näete te alles seda pilti, mida hakkab nägema klient.
Kaire Koik Klick Eesti AS juhatuse liige ja Margus Ots Lumav Commerce OÜ äriarendusjuht
Uudised otse e-kaubanduse mootorist
Teame täpselt mis e-kaubanduses toimub ning kuidas seda äri arendamiseks kasutada. Jagame neid teadmisi hea meelega ülevaadete, uuringute ja koolituste kaudu. Et kasvamine ja ostmine oleks lihtsam.
Eesti e-kaubanduse maine ja käekäik on meile olulised. Seisame selle eest, et Eesti e-kaubandus vastaks headele tavadele ja kõrgetele kvaliteedistandarditele. See on kasulik nii ostjale kui müüjale.
Muudame koos e-kaubanduse turvalisemaks. Meie “Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse ning tõstab müüja usaldusväärsust ja parandab mainet.