Soovitame Tasuta e-kaubanduse videokursus →
Eesti E-kaubanduse Liit koondab rohkem kui 500 usaldusväärset e-kauplejat ja suunanäitajat. Kasvatame e-kaubandust koos!
11. septembril toimunud E-smaspäeval tuvastas Tarbijakaitseja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) 35 luubi alla võetud e-poest rikkumisi 14 poes. Peamiselt mindi vastuollu soodushinna reeglitega, kuid esines ka muid eksitavaid kauplemisvõtteid. Peamiselt ei järgitud soodustuse näitamise reegleid. Rikkumised jagunesid laias laastus kolmeks: soodushinda arvutati valest hinnast, E-smaspäeva kampaania kestis pikemalt kui üks päev ja oli ka ettevõtteid, kes reklaamisid end E-smaspäeva kaubamärki kasutades kampaanias osalemata ehk rikkudes kaubamärgi õigusi. Lisaks teavitati soodustusest kogu kaubale, kuigi tegelikkuses teatud kaupadele soodushinnad siiski ei kehtinud.
Tuletame kauplejatele meelde, et soodushind tuleb arvutada 30 päeva madalaimast hinnast! Seega tuleb soodustuse arvutamisel/pakkumisel võtta arvesse 30 päeva jooksul kehtinud soodsaim antud lõpphind ehk viimase 30 päeva kõige madalam hind, mis sel tootel olnud on, tuleb võtta soodustuse tegemisel alghinnaks. Näiteks siis toote x normaalhind on 100 euri. Tehes 10 oktoobril -50% sooduskampaania ja müües toodet 50 euroga ning tehes 6 novembril E-smaspäeval antud tootele -20% ei saa pakkuda 100-20% vaid 50-20% sest viimase 30 päeva kõige madalam hind on olnud 50 euri…
Samuti on E-smaspäeva puhul teada, et tegemist on kampaaniaga, mis kestab ühe päeva ehk 24h, seega kui E-smaspäeva kampaania nimetuse all müüakse kaupu mitme päeva jooksul, saab seda pidada eksitavaks kauplemisvõtteks ning on TTJA poolt karistav kui ka E-kaubanduse Liit võib lugeda selle kampaaniareeglite rikkumiseks ning järgmisele kampaaniale mitte lubada. Lisaks on karistatav ka E-smaspäeva logo kui sõna kasutamine kampaanias ametlikult mitte osaledes ehk E-kaubandus Liidu nõusolekuta.
TTJA juhtis veel tähelepanu, et kampaania tingimused peavad vastama tegelikkusele: kui on teavitatud soodustusest kogu kaubale x% ulatuses ja soodustus teatud kaupadele siiski ei kehti, on samuti tegemist tarbija eksitamisega. Ja lisaks tuleb ka sel juhul, kui soodustust pakutakse kogu kaubast, nende kaupade puhul, millele on tehtud viimase 30 päeva jooksul allahindlust, arvestada uus soodustus eelmise allahindluse hinnast.
Seega korrektselt seadust jälgides tuleb alati soodustuse tegemisel võtta enne soodustuse arvutamist hinnaaluseks antud toote viimase 30 päeva kõige madalam hind. On ka mõned erisused, mil ei pea seda rakendama!
Näiteks siis 3 hinna loogika: tuues välja tavahind, näidata viimase 30 päeva madalaim hind ja siis täna kehtiv hind. Seejuures protsente mitte näidates. Näiteks siis:
100€
30 päeva madalaim hind 80€
Tänane hind 90€
Või:
Tavahind 100€
30 päeva madalaim hind 80€
Tänane hind 70€
Lisaks läheb erisuse alla, mil ei pea viimase 30 päeva madalaimat hinda soodustuse aluseks võtma 2 lahendust: 1. Koguseline- “osta 2 parfüümi, saad -30%” vms koguseline loogika, kus ost on piiratud kogusega- ostma peab rohkem kui ühe toote, et saada soodustust. 2. Miinimum ostusumma. “ostes 25 euro eest saad -30%” on samuti erisus, kuna soodustus ei kehti kõigile vaid peab ostma miinimumsumma eest. Siinkohal peaks jälgima, et miinium ostusumma ei oleks alla müüdava kauba väärtust olulisel määral, muidu on tegu ebaausa kauplemisvõttega. Ehk siis, kui sa müüd näiteks ehteid ja kellasid ning sinu e-poes ei maksa ükski toode alla 30 euro, pannes miinimum ostusummaks 30 eurot on tegu ebaausa kauplemisvõttega. Pannes 50 eurot on okei. Siin tuleks siis vaadata, et alla miinimum ostusummana nõutava summa jääks ikkagi 5-15% pakutavast kaubast. Antud viimane näide on hästi laialdaselt praeguseks kasutusel juba ja sellega “pääseb” määrusest mööda. Siiski tuleks siinkohal arvestada miinimumsumma määramisel, et nõutav summa oleks ikkagi üle tunnetava osa toodete üksikhindadest.
Kui sul tekib lisaküsimusi küsi liidust julgelt abi!
Tõnu Väät
E-kaubanduse Liit
Uudised otse e-kaubanduse mootorist
Teame täpselt mis e-kaubanduses toimub ning kuidas seda äri arendamiseks kasutada. Jagame neid teadmisi hea meelega ülevaadete, uuringute ja koolituste kaudu. Et kasvamine ja ostmine oleks lihtsam.
Eesti e-kaubanduse maine ja käekäik on meile olulised. Seisame selle eest, et Eesti e-kaubandus vastaks headele tavadele ja kõrgetele kvaliteedistandarditele. See on kasulik nii ostjale kui müüjale.
Muudame koos e-kaubanduse turvalisemaks. Meie “Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse ning tõstab müüja usaldusväärsust ja parandab mainet.