Soovitame Tasuta e-kaubanduse videokursus →
Eesti E-kaubanduse Liit koondab rohkem kui 500 usaldusväärset e-kauplejat ja suunanäitajat. Kasvatame e-kaubandust koos!
Kuna veebist ostlemine on muutunud aina igapäevasemaks, on kasvanud vajadus selgema tooteteabe ja jälgitavuse järele, mis aitab tagada tarbijate ohutust ning usaldust. Sellega seoses hakkasid 13.detsembrist 2024. a kehtima ELi üldise tooteohutuse määruse täpsemad ohutusalased kaugmüügi nõuded, mis toovad muudatusi ka toodete info esitamisel e-poes. Muudatused puudutavad üksnes ettevõtlustegevuse käigus tarbijatele suunatud müüki.
Senisest konkreetsemalt on kirja pandud, mis on see toote kohta käiv ohutusalane info, mis peab olema välja toodud. Lähtekohaks on siin see, et tarbijale peaks enne ostu sooritamist olema pakkumises näha sama info, mida ta näeks füüsilises poes toodet katsudes.
Siin on 5 olulist asja, mida iga e-kaupleja peab sellega seoses teadma:
1. Tootja andmed peavad olema selgelt nähtaval
Edaspidi peab igas veebipõhises pakkumises olema selgelt esitatud tootja andmed, et tarbija teaks, kust toode pärineb ja mille kaudu saab tootjaga küsimuste või murede korral ühendust võtta. Nõuetekohasel tootel on see info olemas kas tootel, selle pakendil või äärmisel juhul tootega kaasasolevatel dokumentidel. Ühtlasi võimaldab sellekohane info järelevalveasutustel teha kindlaks toote päritolu tehaseni välja ja teatavatel juhtudel tehasest lõppkasutajani. Viimane on oluline eelkõige siis, kui toode osutub ohtlikuks ning see tuleb müügilt kõrvaldada ja mõningatel juhtudel ka tarbijatelt tagasi korjata. See tähendab, et müügipakkumises peab olema välja toodud järgmine info:
2. Kui tootja on väljastpoolt ELi, siis vastutava isiku kontaktandmed: eelkõige importija või volitatud esindaja andmed
Kolmandatest riikidest pärit toodete puhul peavad e-kauplejad lisaks tootja andmetele välja tooma ka ELis asutatud toote eest vastutava isiku kontaktandmed, kelleks üldjuhul on kas toote importija või tootja poolt volitatud esindaja. See isik on kontaktisik nii ELi tarbijatele kui ka turujärelevalveasutustele juhul, kui tootega esineb probleeme. Ka see info on nõuetekohasel tootel märgitud kas tootele, selle pakendile või äärmisel juhul tootega kaasasolevatele dokumentidele. Nõutud andmed on järgmised:
3. Toodet tuvastada võimaldav teave
Veebipõhiste pakkumiste juures tuleb esitada teave, mis aitab klientidel ja ametivõimudel tooteid tuvastada, nagu nt tootepilt. Pildi esitamine suurendab tarbija usaldust, kuna ostjad saavad veenduda, et veebis nähtud toode vastab sellele, mille nad tellivad. Lisaks võimaldab pilt järelevalveasutustel probleemide korral lihtsamini tooteid veebist üles leida. Samavõrd oluline on tootel oleva identifitseerimistunnuse väljatoomine, kuivõrd see on vajalik tunnus toote turult kõrvaldamiseks või tarbijatelt toote tagasikutsumiseks, kuna see võimaldab turult kõrvaldada või tagasi nõuda kõiksama identifitseerimistunnusega tooted. Ka eelnev info, sarnaselt tootja ja asjakohastel juhtudel vastutava isiku andmetega, on nõuetekohasel tootel märgitud kas tootele, selle pakendile või äärmisel juhul tootega kaasasolevatele dokumentidele. Need muudatused on eriti olulised e-kauplejatele, kes praegu oma pakkumistes toote üksikasjalikku infot ei esita. Nõutud andmed on:
4. Hoiatus või ohutusteave eesti keeles
Üks olulisemaid nõudeid on kõikide ohutusega seotud hoiatuste ja juhiste taasesitamine või nähtavaks tegemine. See nõue tagab, et tarbijad saavad enne ostu sooritamist täieliku ülevaate tootega seotud võimalikest riskidest. Vastavate hoiatuste ja juhiste olemasolu tagamine on tootja ülesanne ning nõuetekohasel tootel on need alati lisatud, v.a juhtudel kui toodet saab kasutada ohutul ja tootja ettenähtud viisil ka ilma juhendite ja ohutusteabeta. Tõlke eest vastutab tootja, kuid e-kaupleja ülesanne on kontrollida tõlke olemasolu ja juhul kui see on puudu, siis toodet mitte müüma kuniks puudus on kõrvaldatud. See hõlmab:
5. Levitaja muud kohustused
Kuna veebimüügi käigus tehakse tooteid tarbijatele kättesaadavaks ettevõtlustegevuse käigus, siis peavad e-kauplejad täitma ka muid seaduse terminoloogias „levitajatele“ kohalduvaid üldisi kohustusi. Näiteks kohustus tagada, et sel ajal, kui toode on tema vastutusel, ei ohusta selle ladustamise või transpordi tingimused selle nõuetele vastavust või kohustus teha koostööd turujärelevalveasutustega olukordades, kus müüki on sattunud toode, mis on, või võib olla, tarbijatele ohtlik.
Kokkuvõtteks
Uued toodete ohutusega seotud kaugmüügi nõuded on vajalik samm turvalisema ja läbipaistvama e-kaubanduse loomiseks. Paljudel e-kaubanduse ettevõtetel võib olla vaja oma praeguseid e-poode kohandada, et vastata uutele nõuetele, eriti kui nad seni on piirdunud minimaalsete andmete esitamisega. Selge tooteteabe esitamisega saavad e-kauplejad mitte ainult täita uusi nõudeid, vaid ka suurendada klientide usaldust ja rahulolu.
Seega üleskutse e-kauplejatele:
Kuidas peab eelnev info olema esitatud? Nõutud info peab pakkumises olema märgitud selgelt ja nähtavalt. Võimalusi on siin mitmeid. Vastava info saab välja tuua toote kirjelduses tekstina. Ohutusteabe lisada dokumendina konkreetse toote juurde. Üksnes toote pildist, kus vajaliku info nägemiseks peab tarbija pildiga manipuleerima, nt pilti suurendama, ei piisa. Küll aga piisaks sellest, kui vajalikust infost tootel või pakendil on tehtud suurendatud pilt, ehk et tarbija saab pakkumisega tutvudes info koheselt kätte.
Mis saab siis, kui tooteinfos on pärast 13. detsembrit 2024. a puudusi? Eelkõige juhitakse ettevõtja tähelepanu tuvastatud puudustele ning selgitatakse kehtivaid nõudeid. Ühtlasi lepitakse kokku puuduste kõrvaldamises mõistliku tähtaja jooksul. Mõistlik tähtaeg sõltub konkreetse ettevõtte suurusest ja olukorrast.
Uudised otse e-kaubanduse mootorist
Teame täpselt mis e-kaubanduses toimub ning kuidas seda äri arendamiseks kasutada. Jagame neid teadmisi hea meelega ülevaadete, uuringute ja koolituste kaudu. Et kasvamine ja ostmine oleks lihtsam.
Eesti e-kaubanduse maine ja käekäik on meile olulised. Seisame selle eest, et Eesti e-kaubandus vastaks headele tavadele ja kõrgetele kvaliteedistandarditele. See on kasulik nii ostjale kui müüjale.
Muudame koos e-kaubanduse turvalisemaks. Meie “Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse ning tõstab müüja usaldusväärsust ja parandab mainet.