Eesti E-kaubanduse Liidu ettepanekud Vabariigi Valitsusele kauba liikumise- ja majanduse toimimise tagamiseks

Seoses erakorralise olukorra ja COVID-19 põhjustatud survega tarbimisele on e-kaubanduse kanalid nii Vabariigi Valitsuse kui ka Terviseameti soovitatud viisiks kaupade tellimisel ja käitlemisel. E-kaubandus toetab viiruse leviku maksimaalse piiramise tagamist ka edaspidi, kuid siiski on valdkonnas tekkinud ja tekkimas rida probleeme, millele soovime juhtida Vabariigi Valitsuse tähelepanu.

 

  1. E-kauplejad ja e-kaubanduse kanalid on kaubavoos sattunud erakordselt suure surve alla. Selleks, et majandus kokku ei kukuks, on vajalik tagada kaupade liikumine nii Eestisse kui ka Eestisiseselt. Enamus kaupasid tellitakse sisse teistest riikidest (Poola, Itaalia Aasia riigid jpt). Riik peaks tagama ja tegema kõikvõimaliku, et kaubavood ei pidurduks ning leidma tarnijatega koostöös lahendusi võimalike pikaaajaliste viivituste vältimiseks. Juhul, kui me ei saa kaupu sisse tellida või ei jõua need kaupmeesteni piisava aja jooksul, kukub tarbimine ja majandus tervikuna.

 

  1. Sajad ettevõtted on tänaseks teatanud müükide langustest füüsilistes poodides, esindustes ning ainukese, viimase päästerõngana nähakse e-poe kaudu müümist. Tasub silmas pidada, et e-kaubanduse käive on 10% jaekaubandusest (sisetarbimisel). Kuidas saada hakkama maksimaalselt 10% käibega? Selleks oleks vajalik arutada, kas on võimalik soodustada ja sihtotstarbeliselt toetada ettevõtete, kelle põhitegevus ei ole e-kaubandus, kiiret ja kohest e-kanalites müügiga alustamist (näiteks e-müügitulu mitte maksustamise kaudu või ühekordse arenduskulu toetusena e-poe loomiseks jms).

 

  1. E-kauplejad, kelle e-müük on suurem või kes tegutsevad ainult e-kanalites, on olulise barjääri ees – kaupade e-kanalites müümiseks lähikuudel on vaja nüüd teha väga suured investeeringud kaupade tellimisel. Hetkel on enamus ettevõtted aga väga raskes seisus, küsimus on ellujäämises ning keeruline on leida investeeringuteks vajalikke suuri summasid. E-müügid on langenud 30-70% ka e-kauplejatel, kes müüvad kestvuskaupasid, mitte esmatarbekaupasid ja toitu. Eriti puudutab see probleem väiksemaid ja alustavaid, juba raskustes ettevõtteid, kellel ei ole piisavaid vahendeid kauba tellimiseks ja müügilanguses pikalt edasi majandada. Siin oleks hea toetusmeede näiteks Kredexi krediidikäendus, maksepuhkus jm.

 

  1. Soodustada e-kanalite levimist üle Eesti. Väljaspool Harjumaad ja Tartu linna e-toidu kojutoomise võimalus praktiliselt puudub. Paljudes maapiirkondades on kulleri tellimise võimalus, kuid see teenus on suhteliselt kulukas. Ei oleks välistatud, et teatud soodustuste pakkumine kullerfirmadele (kasvõi kütuse pealt) ning e-toidu tarnijatele annaks kiire võimaluse e-kanalite tellimuste kasvatamiseks üle Eesti. Samuti võiks kaaluda üleskutset, mis suunab teiste sektori ettevõtetel seisma jäänud transpordivahendid teatud toetuse või soodustuse näol e-kaubandusele transporti pakkuma.

 

Suuremad tarnijad on mures kullervõrgustiku toimimise pärast. Loodame, et riik ei keela kullervõrgustikku. Hetkel on meile kinnitatud, et kõik suuremad kullerfirmad pakuvad kontaktivaba tarnet, lisaks rakendatakse erimeetmeid hügieenile.

Teeme koostööd Vabariigi Valitsuse, ministrite ning ministeeriumite tasemel, nii kauplejate, tarbijate kui valdkonna parima toimimise nimel.

E-kaubanduse Liidu nimel

Tõnu Väät

 

Liitu uudiskirjaga

Väärt uudised, praktilised nõuanded ning siseinfo Eesti e-kaubanduse kohta.