3 kvartal oli e-kaubanduses Eestis üllatavalt stabiilne. Augustikuus liikus Eesti pakiautomaatidesse 736 500 pakki, mida oli 51% rohkem, kui aasta tagasi. Septembris liikus pakiautomaatide kaudu aga 856 000 pakki, mis on 67% rohkem. Sama suurusjärku pakkide kasvuga 3 kvartalis kinnitab ka Maksekeskuse käibe kasv (ca pool Eesti e-kaubanduse turu käibest) mis oli vastavalt augustis 60% ja 53% septembris. Võib kokku võtta kvartali peale e-kaubanduse kasvuks Eestis eelmise aasta sama perioodiga 60%.
Keskmiselt liigub kvartalis stabiilselt kolmveerand miljonit pakki rohkem, mis on väga suur kasv. Statistika sisse on arvestatud nii B2C kui C2C siseriiklikke saadetisi, kuid ei ole arvestatud Omniva Hiinast tulevat pakkide mahtu- mis on umbes sama suur suurusjärk C2C mahuga ja mistõttu võib lugeda väljatoodud kasvunumbreid puhtalt B2C mahuks Eesti pakiautomaatides. Lisaks ei arvesta me siia kullermahtusid ja kuigi eestlased eelistavad pakiautomaate võib tinglikult 45-50% mahust otsa arvestada ka kullerite kaudu liikuvad B2C e-kaubanduse pakid, kui on soov kogu e-kaubanduse pakkide (pakiautomaadid + kullervõrgustik) mahtu teada saada. Kuid kuna kullervõrgustik tarnib ka B2B mahtu, me seda ei arvesta ning eesmärk on kaardistada eraisikute ostud ettevõtetest Eesti turul.
4 kvartal on kindlasti veel suurema kasvuga, kuna toimuvad kõikvõimalikud osturallid, E-smaspäev, jõulukampaaniad jm. mis tavapärasest veelgi tõstavad mahtusid. Omniva on jätkuvalt selge turuliider, omades üle 50% mahtudest! Järgneb Itella/Smartpost ning DPD. Turuosa mõjutab enim pakiautomaatide võrgustiku suurus ja asukohad, mida kolm ettevõtet on lubanud täiendada lähema 6 kuu jooksul vähemalt 250 uue automaatidega, mis võiks soosida veelgi suuremat kasvu ja perspektiivi 2021.a.

Tõnu Väät
Eesti E-kaubanduse Liit

Liitu uudiskirjaga

Väärt uudised, praktilised nõuanded ning siseinfo Eesti e-kaubanduse kohta.