Otsing

Palun vajuta enter / Return, et alustada otsingut

Nüüd kui aasta on möödunud sellest kui Eesti kuulutas seoses koroonapandeemia levikuga eriolukorra ning üldiste piirangute tulemusel tabas ka turundustegevusi tugev tagasilöök, on hea aeg aasta jooksul toimunud muudatustele järele vaadata.

Esimeseks reaktsiooniks reklaamimaailmas oli üleüldine halvatus, mille kõige drastilisemaks näiteks on paljud need ettevõtted, kes külmutasid kõik oma turundustegevused (nii offline kui online). Jah, tarbijad muutusid ratsionaalsemaks ja ettevaatlikumaks, kuid kardetud müügilangus oli kokkuvõttes väiksem kui karta võis. Paljudel inimestel oli endiselt vabu vahendeid ja nii mõnegi kulutuse vähenemine (meelelahutus, reisimine, teenused jms) võimaldas neil rohkem tarbida muid tooteid. Toimus kaua kardetud või oodatud murrang – paljud ettevõtted hakkasid nägema hüppelist kasvu oma e-kanalites. Kes esimesena suutis sellele reageerida ja hakkas panustama digiplatvormidele ja e-turundusse, see suutis sellest ka kasu lõigata.

Tahes või tahtmata seostub e-turundus esmalt müügi aktiveerimisega ja mingil määral mõistetavalt oli see prioriteediks olukorras, mil tavapärane müük oli ära kukkunud. Kahetsusega peab aga nentima, et kogu senine turundusteooria unustati kiiresti ning pikka perspektiivi paljudel juhtudel ei vaadatud. Tekkis palju e-poode ja -poekesi, kes suutsid antud ajahetkel läbi kampaaniate viisakaid müüginumbreid tekitada, kuid ei investeerinud pikaaegsetesse tegevustesse. Samaaegselt reklaamikampaania lõpuga kukkus ka müük tavapärasele tasemele. Samas ka kõige aeglasemalt reageerinud suured ja tuntud ettevõtted on aastaga suutnud oma digivõimekust kasvatada. Tänaseks päevaks on tulemus see, et paljud aasta tagasi säranud väikeettevõtted pole suutnud oma edu hoida ning maadlevad piltlikult öeldes 100% ROI juures. Senised „suured tegijad“ on aga nautimas läbi aegade kasumlikemaid e-müüke.

Põhjus on lihtne ja loogiline – inimene kaldub ka digimaailmas eelistama tema jaoks tuntut ja kindlat toote- ja teenusepakkujat. Sa võid olla küll väga osav oma otsingureklaamide optimeerimises, kuid koore riisuvad ikkagi need, kes tekitavad inimestes äratundmist ja kindlustunnet.

3 soovitust:

  1. Isegi kui olid aasta tagasi tubli, siis ära lase ennast senisest edust uinutada. Mõtle sellele, millistes kanalites saad Sa oma „lugu“ rääkida, kuidas inimesi nende muredes aidata (ka emotsiooniost on tegelikult pai inimese hingele) ja miks oled Sa oma konkurentidest parem.

Sellisel viisil ei leia Sa endale ostjat mitte ainult kampaania perioodiks, vaid pikkadeks aastateks.

  1. Oma digitegevused ehita üles vastavalt klassikalisele turunduslehtri loogikale ja ära karda, et müügile mittesuunatud tegevused on maha visatud raha. Mida rohkem tegeled tuntuse kasvatamise ja positiivsete emotsioonide loomisega, seda kergem on Sul müügikampaaniad kasumiks konverteerida.
  2. Isegi kui inimesed praegu Su toodet ei vaja või julge osta, siis ole endiselt pildis. Need, kes julgesid ka kõige sügavamal kriisiajal panustada turundusse, suutsid olukorra paranedes kõige kiiremini oma normaalse müügi taastada.

 

Indrek Tori

Convertal

Liitu uudiskirjaga

Väärt uudised, praktilised nõuanded ning siseinfo Eesti e-kaubanduse kohta.