Erinevad rahvusvahelised uuringud, E-kaubanduse Liidu, kui ka meie liikmete tellitud e-tarbimise trendiuuringud on andnud viimasel 3 aastal e-kaubanduse tagastusteks Eestis 2-3%, kui maksimaalselt 5%. Euroopa Liidus on suuremad tagastused arenenumates riikides, näiteks Saksamaal, Prantsusmaal, Suurbritannias 8-12%. Tähelepanuväärne on, et antud riikides on e-kaubanduse käive aastas turu kohta 170-200 miljardit eurot (versus Eesti 1,4 miljardit eurot). Sealjuures moe-ja rõivatööstuses on tagastus neis riikides julgelt 25-30%, mis suurte käivete ja rahvusvahelise tarne puhul võib olla kaupmehele küllaltki kulukas (kui tagastamise kulu ise katta)!

Teine trend mis moe- ja ilu valdkonnas tagastuse suurust mõjutab on tagastuse lihtsamaks muutmine ning müügile orienteeritus- tagastamise protsessi lihtsus, kaupmehe kulul tagastamine jm. Eestis on moe- ja ilu valdkonna e-poed tugevalt võtnud viimase aasta jooksul fookusesse lihtsa ja soodsa (paljudel tasuta) tagastuse, mis on viimase aasta jooksul tõstnud tagastatava kauba hulka pea 50%. Siinkohal tuleks seda vaadelda siiski kui positiivset trendi- julgustades tarbijat tellima 3 suurust, et kindlasti leida endale sobiv, võtad küll 2 toodet tagasi, teed kindla müügi. Nii võib väita, et müügitulukasv on oluliselt suurem, kui tagastamise kulu. Ja võib ka väita, et hakkame siinkohal Euroopasse jõudma! Sealjuures Eestis on tagastus suurem, kui Lätis ja Leedus, kus kaupmehed ei ole niivõrd „avatud“ tagastusvõimaluste kuvamisele ning protsessi lihtsustamisele, mis veelkord tõendab tagastuse suurust protsessi lihtsuses ja omakorda tõstab oluliselt rohkem müüki, kui kasvatab kulu.

Küsisime mitmelt suuremalt ja erinevas valdkonnas tegutsevalt E-kaubanduse Liidu liikmelt tagasisidet. Nii võime väita, et näiteks Omniva, kes vahendab üle poole pakiautomaatide pakkidest, tagastatav pakkide arv (ei tulda järgi, saadetakse kaupmehele 14 päeva jooksul tagasi) on 9 kuuga 2020.a. vaid 1,9%. Suuremad moe- ja rõivamüüjad tõdevad, et viimase aastaga võrreldes ning mida suurem kampaania, seda rohkem- on tagastused kasvanud 10%lt 20-25%le viimastel kuudel. Tehnika, elektroonika ja muude kodukaupade suurematel müüjatel on aga tagastuse protsent pea olematu ja 1-2% kanti. Turu üldist tagastuse madalat määra mõjutab kindlasti ka tagastamisele mittekuuluv nagu ravimid, toit jm, mis on teinud käesoleval aastal väga suure e-müügikasvu ning mõjutab kogu turu tagastuste protsenti väiksemaks.

Nii võime kinnitada, et Eesti liigub Euroopa trendide suunas, on meie turul keskmine e-kaubanduse kaudu tellitud kaupade tagastuse protsent siiski sinna 2-3% juurde.

 

Tõnu Väät

Eesti E-kaubanduse Liidu tegevjuht

Liitu uudiskirjaga

Väärt uudised, praktilised nõuanded ning siseinfo Eesti e-kaubanduse kohta.