Otsing

Palun vajuta enter / Return, et alustada otsingut

Eesti e-kaubanduse statistika ja trendid

  • 2020.a. oli e-kaubanduse käive Eestis 1,43 miljardit (Eesti Panga andmetel)
  • Keskmine e-ostlemise kuukäive sealjuures 120 miljonit, millest 40% tellivad eestlased piiriüleselt sisse (peamiselt Aasiast)
  • Välismaal väljaantud krediitkaartidega tehakse Eesti e-poodidest kuus 8 miljoni eest oste
  • SEB panga andmetel moodustas e-kaubanduse käive vähemalt 20% kaubanduse mahust
  • 70% Eesti e-kaubanduse siseriiklike ostude puhul kasutatakse nii Eesti panga kui Mastercardi andmetel maksmisel pangalinki
  • Eestlased on pakiautomaadi usku- 80% pakke tellitakse pakiautomaati (DPD ja Emori uuringud)
  • Erinevad rahvusvahelised uuringud toovad välja, et suisa 90% esmasest toote/ettevõtte otsingust ning 60% e-ostudest tehakse läbi mobiiltelefoni
  • Eestlased tellisid 2020.a. pakiautomaatidesse riigisiseselt (ettevõtetest eraisikutele) 9 056 631 pakki, mida on 54% ja 4 miljonit pakki rohkem, kui aasta tagasi
  • Emor on välja toonud, et internetti kasutab maailmas 4,5 miljardit inimest (aastane juurdekasv 7%), mis on 59% kogu rahvastikust
  • Eestis on ca 5000 domeeni, mis kasutavad e-poe platvorme
  • Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti ning Eesti E-kaubanduse uuringute alusel ei vasta 50% Eesti e-poodidest 100% kõikidele seadusest tulenevatele tarbijaõigustele (siit leiad nõuded: https://e-kaubanduseliit.ee/usaldusmargise-taotlemine/)
  • Eestis kannab 2021.a. seisuga 151 e-poodi Turvalise Ostukoha usaldusmärgist
  • Emor prognoosib 2025.a. esmatarbe kaupadele e-kanalitest ostlemise osakaaluks juba 10% (hetkel 6%) ning näiteks Hiinas suisa 31%
  • Koroona kriis suurendas Eestis e-ostlejate arvu vähemalt 50% (Maksekeskuse kliendianalüüs)

Eesti Panga e-kaubanduse käibe statistika koondab nii e-kaupade kui e-teenuste käivet kokku, mille käibekasv oli 2020.a. alguses ca +20%, kuid märtsist, kui algas Covid pandeemia, kukkus e-teenuste käive päevapealt -80% ja hiljem veel rohkem (kontserdipiletid, majutus, lennundus pea nulli) ja viis Eesti Panga e-kaubanduse käibe statistika mõnel kuul, võrreldes 2019.a., isegi miinusesse ning aasta kokkuvõttes 1,43 miljardi eurose käibeni (võrdluseks 2019.a. 1,42 miljardit) ehk alla 1% kasvuni. Ostud Eestist ehk Eesti sisene e-kaubanduse käive kasvas aga vaatamata e-teenuste ära kukkumisele 15% ehk üle 110 miljoni euro, 825 miljoni euroni. (Rõhutame, et siin sees on nii Eestist ostetud e-kaubad kui e-teenused ning viimaste ärakukkumise tõttu on e-kaupade ostmise kasv 2x suurem kindlasti)

Kuna Eesti Panga e-kaubanduse käibe statistika hõlmab nii e-kaupasid kui e-teenuseid, monitoorib E-kaubanduse Liit lisaks Eesti pakiautomaatide pakkide mahtu, et saada eraldi indikatsioon e-kaupade mahtudest. Seega saame öelda, et 2020.a. liiklus Eestis riigisiseselt pakiautomaatidesse (eraisikute poolt ettevõtetelt tellitud) pakkidena kokku 9 056 631 pakki, mida on 54% rohkem, kui aasta tagasi! Siia lisandub veel kullerteenus, mis moodustab kogu pakkidemahust ca 25-30% (70% eelistab eestlasi paki kättesaamisel pakiautomaati).

Kõige suurem turuosa pakiautomaatide pakkide mahust on Omnival. Omniva pakiautomaatide pakkide maht kogu Eesti pakituru mahust on 57%! Jaanuarikuu seisuga 2021.a. on Eestis 595 pakiautomaati, millest 256 ehk 43% kuulub Omnivale, 178 Itellale ja 161 DPDle. Pakkiautomaatide arvus ja tehtavas mahus on otsene korrelatsioon ning pakkide maht sõltub pea otseselt pakiautomaatide võrgustiku ulatusest üle riigi kui ka arvust, on eelis lisaks Baltikumi ülene klientide võrgustik (näiteks Eesti müüja saadab sama pakiettevõtte kaudu ka Lätti ja Leetu pakid ja vastupidi). Seetõttu on Omniva väga korralik turuosa ning kasv tingitud nii viimastel aastatel hästi väljaarendatud pakiautomaatide võrgustikust üle Eesti kui ka kasu annab kohalolu ja hea koostöö üle baltikumi, kui ka mitme suure rahvusvahelise e-gigandi pakkide vahendamine suures ulatuses.

E-kaubanduse ehk kaupade (v.a. e-teenused, mis on languses) kasvu näitab SEB Panga andmetel 20%line e-kaubanduse osakaal kogu panga maksetest. Lisaks Maksekeskuse (ca 3000 e-poodi ja ca 50% e-kaubanduse turu käibest Eestis) käibe kasv 2020.a. ca +85%. Tuginedes Maksekeskuse kliendikäitumise analüüsile võib lisaks väita, et koroonakriis kasvatas Eestis e-poodidest ostjaid vähemalt 50% ning 2020.a. tegi 90% Eesti täisealisest elanikkonnast vähemalt 1 e-ostu.

Tavaolukorras ostetakse kõige rohkem interneti teel kontserdi, kino ja teatripileteid, mis on koguni 42% ostudest. Lisaks elektroonika on teisel kohal 30%, riideid, jalatsid 25%, Kosmeetika 23%, mööbel 23%, parfüümid 21%, meesteriided 20%, spordikaubad 19%, mänguasjad ja lasteriided 18%, toidukaubad 12%, ravimid 7%. Pandeemia ajal oli suurim kukkuja lisaks meelelahutusele, reisile ja moe valdkond. Kasvas kodukontori ja vabaajaga seotu, kui ka elektroonika, e-toit, e-ravimid jm.

Koostanud ja lisainfo: Tõnu Väät, Eesti E-kaubanduse Liidu tegevjuht

Allikad: Eesti Pank, Statistikaamet, Eesti E-kaubanduse Liit, Kantar Emor, DPD, eCommerce Europe.

2021.a. märksõnad edukaks e-müügiks on:

  • 1 päeva tarne
  • kliendisõbralikkus, mugav tagastus
  • videod toodete juures
  • live chat
  • mobile only!
  • keskkonnasäästlikus ja sõbralikkus müügiargumendina
  • automaatturunduse tööriistad
  • omnichannel innovaatilised lahendused
Liitu uudiskirjaga

Väärt uudised, praktilised nõuanded ning siseinfo Eesti e-kaubanduse kohta.