Rääkisime e-toidu teemadel Barbora tegevjuhi Kirke Pentikäineniga.

Kevadel ütlesid suuremad e-toidu müüjad, et tegelik nõudlus oleks 4-5x suurem, kui on võimekus. Kui suur on täna e-toidu ühe päeva tarne võimekus? Kas võimekused on kasvanud?

Kevadine eriolukord, inimeste sisuliselt päevapealt koju saatmine koos tungiva soovitusega mitte ilma hädavajaduseta välja minna tõstsid koheselt ka e-poe tellimused mitmekordseks. Sellest andsid tunnistust ka avanädalate pikad tarneajad, millest ka avalikkuses palju juttu oli. Töötasime sisuliselt esimesest päevast selle nimel, et tarnevõimekust tõsta ning palkasime juurde inimesi, ent sellegipoolest ei suutnud alguperioodil nii meie kui ka konkurendid nõudlust piisava kiirusega lahendada.

Tõstsime oma võimekust enam kui kaks korda ning suutsime tarneajad üsna kiiresti paari-kolme päeva peale viia ning ka olukord stabiliseerus. Aprilli teises pooles juba ka nõudlus stabiliseerus ning suuremate jõududega suutsime ostjatele mõistlikke tarneaegasid pakkuda. Piirangute leevenemisel ülisuur nõudlus veidi taandus, kuid jäi sellegipoolest ligi kaks korda kõrgemaks kui enne kriisi. See on ilmne märk, et juba ühe korra tellinud inimene nägi, kui lihtne on e-poest kodust toidukraami ja muud vajalikku tellida ning tegi ka teise-kolmanda tellimuse.

Oleme kevadest õppinud ka selles osas, et võimaliku uue nõudluse hüppe korral oleme selleks paremini valmis. Loodame muidugi kõik, et sellist kogu elu kinnipanekut ei tule, ent valmis selleks tuleb olla.

Olete tellinud uuringu ja toonud välja, et pea 70% Tallinna ja Harjumaa elanikest on e-toitu tellinud. See protsent on päris suur ja loogiliselt võttes oleks sama eeldus üle Eesti. Kas e-toidu tellimise võimalus võiks 2021 a levida ka väljapoole Tallinnat, Tartut ja suuremaid linnu ka väiksematesse asulatesse?

Ma ei julgeks Tallinna ja lähiümbruse numbreid kogu Eesti peale üksüheselt üle kanda, kuna siin on ikkagi kõige suurem asustustihedus ehk ostjate kontsentreeritus. Kuid nõudlus e-ostlemise järele on tuntav muidugi ka mujal Eestis, ennekõike keskustes. Seetõttu käivitasime juba kevadel koostöös Maximaga Barbora Express teenuse – 17 linnas ja 32 kaupluses on võimalus tellida kaupu poes komplekteerimisega ja järeletulemisega kas kauplusesse või kaasaostu ehk drive-in alale.

Kas e-poe toidukorv erineb füüsilise poe ostukorvist? Kas ostetakse rohkem tervislikku, vähem emotsiooni oste? Kas e-toidukorv on suurem ja kallim, kui füüsilisest toidupoest?

Fakt on see, et e-toidukorv on keskmiselt suurem kui füüsilise poe keskmine, sest inimeste ostud on planeeritumad. Ja eks põhjus ka selles, et kui inimene ei lähe poodi ja kaup tuuakse talle ukse taha, siis tal on ka lihtsam korraga rohkem tellida. Et ostukorv on suurem, on seeläbi ka keskmiselt kallim kui nö tavapoes. Hinnad küll on meil e-poes samad, sh ka kampaaniatoodetel.

Emotsioonioste on ka meil, aga vähem kui tavapoes. Mis on huvitav, et kõige rohkem ostetakse tervislikku kaupa – Eestis on kõige popim kategooria puu- ja juurvilja, järgnevad piimatooted ja juustud. Ehk mõnevõrra vastu eeldustele, et ostetakse pigem a la majapidamispaberit ja kuivaineid, siis tooni annab värske kaup.

 Mida te veel saite tellitud uuringust huvitavat teada?

Uuring kinnitas meie eeldust, et kliendi võitmine on võtmetähtsusega ehk kes korra tellib, see suure tõenäosusega jääbki tellima. Näeme seda nii kliendi ostukäitumisest kui ka uuring osutas selgelt – iganädalaste püsiostjate osakaal on juba 15-17 protsenti. Teine huvipakkuv tulemus, mis samuti kinnitas me eelnevat tunnetuslikku arvamust – e-poe valikul on väga oluline isiklik soovitus ehk word-of-mouth. Kui oled ise tellinud ja tellid uuesti, siis soovitad seda ka sõbrale-tuttavale-sugulasele. Ning ka uuring näitas – 14 protsenti Barbora ostjatest kuulis esmakordselt meie poest sõbralt-tuttavalt.

Eestlased on tagasihoidlikud ja ei ole erilised kaubatagastajad. Kui suur on see e-toidu osas ja mida üldse tagastakse? Kas üldse?

Toidukauba puhul on tagastusi või tagastussoove küll imevähe ning kui, siis on pigem tegemist õnnetul kombel transpordi käigus muljuda saanud pakendi või tootega (a la muna on katki läinud vm). Selleks et ebakvaliteetset kaupa tellimusse ei satuks, töötavad meil ka kvaliteedispetsialistid, kes vaatavad kõik komplekteeritud tellimused enne välja saatmist veelkorra üle. Üksikud korrad on esinenud ka juhtumeid tööstuskauba puhul, kus tundus veebis kaup pisut rohkem sobivat kui käes hoides. Sellisel juhul on võimalus kaup kas kohe kullerile tagastada, anda see tagasi järgmise tellimuse ajal või siis ise komplekteerimiskeskusesse tuua.

 Kui suur võiks täna olla suuremate toidupoodide, kel ka e-toidu tellimise võimalus (Selver, COOP, Rimi, Maxima) e-toidu osakaal Tallinnas, nende Tallinna füüsiliste poodide käibest? 20% või rohkem? 

Kogu turumahtu on keerukas hinnata, eriti kõigi jaekettide lõikes. Kauplusi on ju nii Tallinnas kui ümbruses väga palju ja kõigi nende müüke hinnata ei tea. Aga kui meie tellitud uuring näitab iganädalaste ostjate arvuks 10-15% ja et keskmine ostukorv on e-poes kõrgem, siis ehk võib e-ostude osakaaluks ka hinnata selle vahemiku ülemisse otsa. Ent see on vaid spekulatsioon uuringutulemustele tuginedes.

Milline võiks olla e-toidu osakaal 2023.a. mida ennustate?

Ennustada on ju keerukas, välja arvatud, et ilmselgelt e-toidukaupade tellimine on jätkuvalt kasvus. Me ju ei teadnud ka veel 10. märtsil, et tuleb selline “häiring” ehk disruption ning korraga käib sõna otseses mõttes pauk ja nõudlus on kordades suurem. Ja jääbki 2x suuremaks, nagu praegu näha. Mida julgeksin prognoosida, on kasvu jätkumine mullusest ja selle aasta algusest kiiremas tempos, kuid kui me ei ela üle uut 12. märtsi, siis ilmselt sellist ühekordset hüpet ei tule.

 Kui soovid mõne teema/mõtte lisada?

Mis on ehk põnev ja millest vähem räägitud, on ostjate profiil. Millegipärast on jäänud varasemast mulje, et e-toidupoe kasutajad on väga suures osas lastega koduperenaised, kes tellivad kaubikutäie mähkmeid koos pere toidukorviga. Tegelikult aga on tellijate spekter väga lai – mehed-naised, noored-vanad. Palju on tellijate seas kiire elutempoga tööinimesi, kes tahavad oma ostud kätte saada kiirelt ja mugavalt, et siis tegelda perega, hobidega.

Oleme ka teadlikult rihtinud nooremat sihtrühma, kuna nemad on reaalsed influencerid. Ja seda mitte niivõrd Instagrami või TikToki mõttes. Seda muidugi ka, aga nende käitumien viib Barbora just vanemateni, vanavanemateni ehk nad töötavad meie suust suhu reklaamijatena.

Teine arvestatav grupp – ja seegi seostatav pigem noorema põlvkonnaga – on vanemad inimesed. Paljud tellivad oma vanavanematele, kellel võib-olla poeskäimine üsna tülikas (poekottide tassimine mitmendale korrusele jne). Ka on meiega liitunud palju hoolekandeasutusi ja sotsiaaltöötajaid, kes tellivad omakorda abivajajatele.

 

 

Liitu uudiskirjaga

Väärt uudised, praktilised nõuanded ning siseinfo Eesti e-kaubanduse kohta.