Maksekeskuse (ca pool Eesti e-kaubanduse turust) andmetel kasvas märtsikuus e-kaubanduse käive 85% eelmisest aastast ning 60% selle aasta veebruarist (esimene graafik, Maksekeskuse e-kaubanduse käibekasvu indeks). Kõige rohkem on kasvanud toit, esmatarbekaubad, hügieen. Suured e-toiduketid on 1%lisest e-toidu käibeosast kasvanud 2,5-3% peale. Suuremad e-toidu müüjad prognoosivad 4-5x kasvu. Lisaks on kasvanud kodu, sisustuse, aia, elektroonika, kui ka koduste sportimisvahendite, riiete jpm valdkondade käibed. Kukkunud on meelelahutus, reis, majutus, kui ka B2B sektor- ärikinnisvara, puhastusteenused, kontorisisustus jm.

Kriisis kukkus esimese nädalaga Omniva piiriülese Eestisse tarnitav pakimaht 50% ning on kukkunud praeguseks pea olematuks. Eestlased tellisid eelmisel aastal ca 21-22 miljonit pakki, millest 11 miljonit piiriüleselt sisse, millest omakorda vähemalt 7 miljonit tarnis Omniva Aasiast. Eestlaste tarbimisharjumused on muutunud. Ei tellita väljast ja peaasjalikult Aasiast kaupu, eelistatakse Eestimaist. Loodame, et see trend ja tarbimisharjumuste muutus jääb suuremas mahus jäädavaks. Praegusel hetkel on tekkinud suuremate pakiautomaatide firmade poolt tarneraskused. Peamine probleem on tarbijate kontsentratsioon. Varem olid suuremad pakiautomaadid ja kättesaamise kohad kesklinnas, kus on ka kontorid, kuid nüüd on kesklinnad tühjad. Omniva näitel on tugevalt ülekoormatud äärelinnade pakiautomaadid, seejuures Tallinna kesklinna automaatides valitseb tühjus. Kõige pikemaks on tarne veninud Omnivas (5-7 päeva). Omniva tuleb lähiajal välja uudse lahendusega- väljastuspunktid, kus õue pannakse letid, kust saad kontaktivabalt end mobiilist indentifitseerides tuvastada ning paki kätte. Selver tuleb lähiajal välja suurema üleriigilise e-toidu tellimisvõimekusega, Rimi avab järgmise kuu alguses e-toidupoe ning Cleveron hakkas pakkuma uudset ettevõtete pakiautomaati, mille saad enda ettevõtte ette paigaldada ning selle kaudu 24h kontaktivaba toodete kättesaadavust pakkuda. Tarneprobleemid võiksid saada leevendust paari järgmise nädala jooksul.

Lisaks on huvitavaks trendid klienditeekonna pikenemine (alumisel graafikul iseloomustav slaid erinevate kategooriate toodete nägemise, otsustamise ning ostuprotsessist), mis tähendab, et mõnevõrra tuleb hetkel rohkem reklaame näidata, kui varasemalt, et ostuks pakkumiste nägemised konverteerida. Suured veebikaubamajad nagu Kaup24, Hansapost ning Astri teevad üha jõulisemalt üleskutseid väiksematel äridel, kellel e-poe võimekust üldse ei ole või on sattunud raskustesse, liitumaks nende keskkondadega, saades turundus-müügi jm tuge läbi nende vahenduse müümise.

Liitu uudiskirjaga

Väärt uudised, praktilised nõuanded ning siseinfo Eesti e-kaubanduse kohta.