Eesti Panga, kellega Eesti E-kaubanduse Liit teeb koostööd e-kaubanduse statistika osas, esialgsetel aprillikuu andmetel kasvas Eesti suurimatest internetikaubamajadest tehtud ostude käive iga päev vähemalt viiendiku võrra, mis tähendab, et päevas tehti eriolukorras neist oste vähemalt 2 miljoni euro eest.  Eriolukorras on välismaa kaubamajadest tehtud ostude arv ja käive vähenenud umbes 1/3 võrra. Piiriülesed e-ostud on moodustanud tavapäraselt 50% e-ostude käibest enne kriisi ning hetkel pigem 30% kanti, mis hakkab taastuma. Pangalingi maksed (siia sisse on arvestatud kõik pangalingi maksed, k.a. riiklikud maksud ning tegu ei ole e-kaubanduse osaga) käive kokku oli 2019.a. aprillis 42 miljonit eurot ning 2020.a. aprillis 50 miljonit eurot. Samas see number näitab ka e-kaubanduse kasvu sest 70% kõikidest e-ostudest tehakse samuti pangalingi makse kaudu (riigisisesed e-ostud).

Maksekeskus, kes vahendab ca 50% kõikidest Eesti e-maksetest, käive kasvas aprillikuus võrreldes eelmise aasta aprilliga 178%! Maksekeskus sai aprillikuus iga nädal vähemalt 100 uuelt ettevõttelt pöördumise ja soovi liidestada enda ärile e-makselahendused. Selline kasv ja trend on muljetavaldav!

Art Lukas, Maksekeskuse juht kommenteeris järgnevalt: “Märtsis turul alanud muutused said aprillis oma tõelise hoo sisse. Paljude korralikult sissetöötanud poodide puhul tundus, et tehingumahud hüppasid uuele tasemele – mitte päevaks, mitte lühiajaliseks kampaaniapakkumiseks, vaid püsivalt uuele tasemele. Samal ajal lisandus arvukalt uusi ärisid, kes traditsioonilise müügi ärakukkumise järel uut väljundit otsisid. Kauaks see e-kaubanduse uus tase kestma jääb, on väga raske vastata, mai esimeses pooles mingit tagasiminekut veel toimunud aga küll ei ole.”

Mis puudutab e-kaubanduse pakkide mahtu aprillis, siis see kinnitab Maksekeskuse käibenumbri kasvu. Pakkide arv on kasvanud rohkem, kui tehingute arv ja väärtused ehk siis pakke tellitakse rohkem, oste tehakse rohkem üksikult eraldi ja tihedamini. Kolm suuremat e-kaubanduse pakkide vahendajat ning Eesti pakiautomaatide omanikku DPD, Smartpost ning Omniva moodustasid aprillikuus 95% kogu Eesti e-kaubanduse mahust, kelle e-kaubanduse pakkide maht kasvas aprillis võrreldes eelmise aasta aprilliga suisa 237%!

Kuna kõik turuosalised ei avalikusta oma vahendatud e-kaubanduse pakkide arvu, siis E-kaubanduse Liidu hinnangul oli aprillikuu e-kaubanduse pakkide arv 1,9 miljonit pakki. Meie hinnangul võib tegelik pakkide arv aprillis olla 5-10% väljatoodust erinev, kuid mitte rohkem. See on aga eelmise aasta mahust pea 800 000 pakki rohkem ja siia sisse ei ole veel arvestatud Hiina ehk piiriülest Omniva pakkide mahtu!

Kui arvestada, et 2019.a. oli e-kaubanduse käive kevadkuudel kuus ca 120 miljonit eurot, millest 60 miljoni väärtuses osteti Eesti ning 60 miljoni väärtuses piiriülestest e-poodidest, siis arvestades aprillikuus pea 200% kasvu käibes ning üle 200% kasvu pakkide mahus, võib järeldada aprillis ja jätkuvalt ka mais, ainuüksi Eesti e-poodidest tehtavaks käibeks kuus 120 miljonit eurot, seejuures piiriülene e-ostude käive jääb tõenäoliselt 30-40 miljoni euro kanti. 

 

Liitu uudiskirjaga

Väärt uudised, praktilised nõuanded ning siseinfo Eesti e-kaubanduse kohta.