Me usume, et 99% Eesti e-poodidest on turvalised. Küsimus on, et kuidas võtta sõna “turvaline?” Pangad ja makselahenduste pakkujad kontrollivad, et oleksid usaldusväärne kaupleja, sinu e-poel oleks turvasertifikaadid, jälgiksid andmekaitset ja turvalist makse ülekannet. Tegelikult sellega turvalisus ei piirdu ja see puudutab vaid makse ehk ülekande turvalisust. E-kaubanduse Liit annab välja Turvalise Ostukoha usaldusmärgist neile e-poodidele, kes lisaks täidavad ka kõiki asjasse puutuvaid muid seadusi (Andmekaitse, Tarbijakaitse, Euroopa Liidu jpt). Kahjuks 10st 9, ilma liialdamata, peavad likvideerima 4-5 viga, enne, kui märgise võiksid saada. Millised on peamised vead ning kuidas muuta e-pood turvaliseks kõikides aspektides?

  1. Ettevõtja peab avaldama e-poes tarbijale ettevõtte nime, asukoha, e-posti aadressi, telefoninumbri, lahtioleku ehk vastamise aja. Kahjuks on väga paljudel e-poodidel mõni oluline andmekoht peidetud.
  2. Ostuprotsess ehk lepingu sõlmimise ja jõustumise tingimused peavad olema selgelt sõnastatud ja kirja pandud müügi/kasutamistingimustes ning ka kauba tagastamise tüüpvorm. Kui sinu e-poes need puuduvad, võid julgelt vaadata E-kaubanduse Liidu kodulehelt ja otsida menüüst “alustavale e-kauplejale” ning alla laadida ja julgelt näidised kasutusele võtta!
  3. Tellimuse saamine/vastuvõtmine tuleb e-kaupleja poolt viivitamatult kinnitada (automaatselt väljastatav tellimuse kinnitus, arve või muu dokument e-mailile või telefonile smsiga).
  4. E-kaupleja peab tarbijale teavitama lisaks müügihinnale ka ühikuhinna. Müügihind on kaubaühiku või kaubakoguse eest tasutav lõpphind. Ühikuhind on aga kauba ühe kilogrammi, ühe liitri, ühe meetri, ühe ruutmeetri või ühe kuupmeetri lõpphind, mis peab toodete juures olema samuti välja toodud.
  5. Iga müüdava toote kohta tuleb anda detailne ja eestikeelne tooteinfo ning lõppmaksumus.
  6. Enne maksmist peab olema kuvatud kauba koguhind koos maksudega ning kõik täiendavad veo-, posti-, kättetoimetamise või mis tahes muud kulud, kui need kulud tuleb kanda tarbija.
  7. Tarbijale peab arusaadav olema maksmise, kättetoimetamise ja tellimuse täitmise kord ning asja kättetoimetamise, teenuse osutamise või muu soorituse tegemise aeg (arve tasumise aeg, tarneperiood, teenuse puhul lepingu täitmise aeg).
  8. Teave, kes kannab tarbijapoolsel lepingust taganemisel asja tagastamise kulud. Tarbijal on asja tagastamisega seotud kulude kandmise kohustus vaid juhul, kui ettevõtja teda sellest enne lepingu sõlmimist teavitas.
  9. Kui tarbijapoolsel lepingust taganemisel kannab tagastamise kulud tarbija, tuleb e-kauplejal tagastada tellimisel tasutud asja kättetoimetamise kulu.
  10. E-poes peab olema info isikuandmete töötlemise eesmärkide, korra ja viisi ning isikuandmete kolmandatele isikutele edastamise lubamise ja otseturustuse kohta.
  11. E-poes peab olema avaldatud info võimaluse kohta pöörduda kohtuvälise kaebusi ja vaidlusi lahendava organi poole ning pöördumise tingimused. Eestis on kohtuväline kaebusi lahendav organ tarbijakaitseameti juures tegutsev tarbijakaebuste komisjon. Lisaks peab olema lisatud link internetipõhisele vaidluste lahendamise platvormile:

(ODR platvorm – https://ec.europa.eu/consumers/odr).

  1. Tarbijal on õigus e-kanalites sõlmitud lepingust taganeda põhjust avaldamata 14 päeva jooksul. Samamoodi 14 päeva kauba tagastamiseks ostjal ja 14 päeva raha tagastamiseks müüjal.

 

Kasulikud lingid:

https://e-kaubanduseliit.ee/alustavale-e-kauplejale/

https://www.ttja.ee/sites/default/files/failid/dokumendid/juhend_e-kaubandusega_tegelevatele_ettevotjatele.pdf

 

Tõnu Väät

E-kaubanduse Liidu tegevjuht