• Kliendid saavad ELi piires veebis oste teha ilma blokeerimise ja automaatse ümbersuunamiseta.
  • Kauplejad peavad piiriüleseid kliente kohtlema kohalikega samaväärselt ja tagama neile sama hinna.
  • 63 % uuringus vaadeldud veebisaitidest ei luba klientidel teistest ELi riikidest oste teha.


Veebi kasutavatel klientidel on suurem ja lihtsam piiriülene ligipääs ELi toodetele, hotellibroneeringutele, autorendile, muusikafestivalidele ning lõbustuspargipiletitele.

Uute reeglitega keelatakse piirata teiste ELi riikide klientide veebilehitsemist asukoha põhjal, et kliendid saaksid valida, missuguselt veebisaidilt tooteid ja teenuseid osta, ilma et blokeeritaks veebisaidile ligipääs ega suunataks klienti automaatselt ümber.

Kauplejad peavad neid veebi kasutavaid kliente, kes pärinevad teistest ELi riikidest, kohtlema kohalikega võrdselt, st tagama klientidele sama hinna ja müügitingimused, kui nad:

  • ostavad kaupa (nt kodumasinaid, elektroonikatooteid ja riideid), mis toimetatakse kätte liikmesriiki, kuhu kaupleja üldtingimustes kohaletoimetamist pakub, või mille saab kätte mõlema poole kokku lepitud kohast ELi riigis, kui kaupleja pakub sellesse riiki kohaletoimetamist (kaupleja ei pea pakkuma kauba saatmist kõigisse ELi riikidesse, aga kliendil peaks olema võimalus pakk kätte saada kauplejaga kokku lepitud kohast);
  • saavad elektrooniliselt osutatavaid teenuseid, mis ei ole kaitstud autoriõigusega, nagu pilveteenused, tulemüürid, andmete hoiustamine ja veebimajutus; või
  • ostavad teenust, mida osutatakse kaupleja äriruumides või mis asub füüsiliselt kaupleja tegutsemiskohas, nt hotellikülastused, spordiüritused, autorent, muusikafestivalid ja lõbustuspargipiletid.

Samuti on keelatud kohelda kliente erinevalt krediit- ja deebetkaardi väljaandmiskoha alusel. Olgugi et kauplejatele jääb vabadus aktsepteerida soovikohaseid makseviise, ei tohi nad klienti konkreetse makselahenduse kaubamärgi alusel diskrimineerida.

Esialgu ei puuduta muudatus autoriõigusega kaitstud materjali 

Praegu ei kehti uued reeglid autoriõigusega kaitstud digitaalse infosisu kohta, nagu e-raamatud, allalaaditav muusika ja internetimängud. Siiski peab Euroopa Komisjon kahe aasta jooksul alates määruse jõustumisest otsustama, kas asukohapõhise piiramise keeldu tuleks laiendada mainitud infosisule, audiovisuaal- ja transporditeenustele, mis on praegu samuti välja jäetud.

Osundus

Raportöör Róża Thun (Euroopa Rahvapartei, Poola) sõnas: „See uus asukohapõhist piiramist käsitlev ELi seadus on nii tarbijatele kui ka kauplejatele tähtis samm veel konkurentsivõimelisema ja integreerituma digitaalse ühtse turu suunas. Ühtlasi on see verstapost võitluses tarbijate rahvus- ja elukohapõhise diskrimineerimise vastu, mida ei tohiks meie ühinenud Euroopas kunagi toimuda. Tõestasime, et Euroopa Liit suudab kogu Euroopa kodanike jaoks saavutada konkreetseid tulemusi ja parendada nende igapäevaelu.“

Uued reeglid kiideti 6. veebrauril heaks 557 poolt- ja 89 vastuhäälega, erapooletuid oli 33.

Järgmised sammud

Asukohapõhise piiramise määruse kokkulepe tuleb veel nõukogul ametlikult heaks kiita. Uusi reegleid hakatakse rakendama üheksa kuud pärast avaldamist Euroopa Liidu Teatajas, st enne selle aasta (2018) lõppu.

Taustteave

63 % veebisaitidest ei lase klientidel teisest ELi riigist ostu teha, nagu leiti komisjoni tehtud testostupõhises uuringus. Materiaalsetest kaupadest esines enim asukohapõhist piiramist elektriliste kodumasinate puhul (86 %), samas kui teenustest oli seda enim veebibroneeringute ja mitteveebipõhise vabaajasektori, näiteks spordiürituste piletite (40 %) puhul.

ELi tarbijate nõudlus piiriülese veebikaubanduse järele kasvab. Viimase kümne aastaga on eurooplaste veebiostude osakaal peaaegu kahekordistunud.

Õigustamatu asukohapõhise piiramise määrust käsitletakse digitaalse ühtse turu osana ja see määrus lisati e-kaubanduse paketti koos pakkide piiriülese kättetoimetamise teenustega, mida hääletatakse 2018. aasta märtsis täiskogu istungil, ning tarbijaõiguste jõustamise parandamise seadusega, mille Euroopa Parlament 2017. aasta novembris juba heaks kiitis.

Allikas: Euroopa Parlament
Tõlge: E-kaubanduse Liit