Rahvusvaheline internetiuuringute ja tehnoloogiaettevõte Gemius on läbi viinud e-kaubanduse uuringu 2020 internetikasutajate veebiostuharjumuste kohta Eestis. Uuringus leiti, et viimase kuue kuu jooksul on 83 protsenti vastanutest teinud internetis sisseoste. Kõige tavalisemad ostlemisel esinevad takistused on seotud kohaletoimetamisega, kuid eelistatavalt tasutakse ostude eest arvega.

Eesti ostuharjumuste uurimisel selgus, et viimase kuue kuu jooksul on 83 protsenti küsitletud Eesti internetikasutajatest teinud internetis sisseoste. Sealjuures plaanis seda teha 8 protsenti, 9 protsenti aga ei olnud poes käinud ega plaaninud seda. Kokku paluti küsitletutel vastata 32 küsimusele – 25 küsitluse põhiküsimusele veebis ostmise kohta ja 7 sotsiaaldemograafilisele küsimusele.

Küsimusele, milliste takistustega nad internetis ostlemisel kokku puutusid, osutasid küsitletud internetikasutajad enamasti kahele kohaletoimetamisega seotud probleemile – see, et kohaletoimetamine võttis liiga kaua aega või oli liiga kallis. Kolme populaarseima vastuse hulgas oli aga see, et saadud toode ei vastanud ootustele.

Kõige sagedamini maksid Eesti internetikasutajad oma ostude eest veebis arve alusel (74 protsenti), kaardi andmete täitmise või internetipanga kaudu (60 protsenti) või veebipõhise rahaülekandesüsteemi abil (33 protsenti). Kõige vähem tasuti ostude eest sms-iga (2 protsenti vastanutest), samas 4 protsenti küsitletutest eelistaks seda makseviisi kasutada.

Veebipoes ostlemise motivatsiooni kohta märkisid Eesti internetikasutajad, et kõige olulisem on see, et veebipood on alati avatud. Internetis ostlemist soodustavate peamiste tegurite hulgas mainisid vastajad sageli, et see on võimalus osta kaupu, mida nende elukohas pole saadaval, ning et neid motiveerib parem hind kui traditsioonilistes poodides.

Oma lemmikute välismaiste e-kaubanduse lehtedena nimetasid vastajad kõige sagedamini amazon.com (41 protsenti), aliexpress.com (37 protsenti) ja ebay.com (37 protsenti). Välisriikide veebipoodides ostetakse kõige sagedamini rõivaid ja jalatseid, mida ostsid 39 protsenti vastanutest, ning lennupileteid ja broneerimisteenuseid ostsid vastavalt 25 ja 29 protsenti vastanutest.

Uuring koostati spetsiaalse internetiuuringu – gemiusAdHoc abil. See põhineb pop-up internetiküsimustike abil saadud andmetel, mis kuvati juhuslikult valitud internetikasutajatele Eesti populaarsemates internetiportaalides. Küsitlus viidi läbi 15. maist 17. juunini 2020, küsitledes 1174 vastajat Eestis vanuserühmas 18 kuni 74 aastat.

Lisateave Gemiuse ülevaates Eesti e-kaubanduse suundumustest.

Uuringute kohta lisateabe saamiseks ja kõigi Eesti andmetega tutvumiseks pöörduge Gemius Eesti poole, kirjutades e-posti aadressile kontakt@gemius.ee.

Liitu uudiskirjaga

Väärt uudised, praktilised nõuanded ning siseinfo Eesti e-kaubanduse kohta.